بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی مرتبط با آگاهی، نگرش و عملکرد دانشجویان دختر دانشگاه شیراز نسبت به خودآزمایی سینه
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
مجید موحد
1
(عضو هیئت علمی (دانشیار) بخش جامعه شناسی دانشگاه شیراز)
صدیقه البرزی
2
(- دانش آموخته کارشناسی ارشد جمعیت شناسی دانشگاه شیراز)
محمدتقی عباسی شوازی
3
(دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه شیراز)
الکلمات المفتاحية: عملکرد, نگرش, آگاهی, سرطان سینه, خودآزمایی سینه,
ملخص المقالة :
امروزه دیگر بیماری و مرگ از وقایعی نیستند که منحصراً از نظر زیستی قابل بررسی باشند بلکه با عوامل گوناگون و متعدد اجتماعی- فرهنگی ارتباط دارند. سرطان سینه یکی از بیماریهایی است که با مبتلا کردن زنان تأثیرات زیانباری بر زندگی اجتماعی میگذارد. با توجه به اینکه درمان این بیماری چنانچه در مراحل اولیه شناسایی شود، نتایجی مطلوب-تر را در پی خواهد داشت، بسیار ضروری است تا زنان از آگاهی کافی، نگرش مثبت و عملکرد مناسب در این زمینه برخوردار باشند. این پژوهش به صورت مقطعی و در مورد 305 نفر از دانشجویان انجام شده است. شیوهی نمونه گیری سهمیه ای بوده و در نهایت، افراد به صورت تصادفی ساده گزینش شده اند. پرسشنامه، ابزار پژوهش بوده و از نرم افزارSpss جهت تجزیه و تحلیل دادهها بهرهگیری شد. بر اساس یافتهها، آگاهی 1/43درصد از افراد مورد مطالعه پایین بوده و 32/34 درصد نسبت به خودآزمایی سینه، نگرش منفی داشته-اند. همچنین، تنها 3/2 درصد به صورت منظم اقدام به انجام خودآزمایی سینه میکنند. بنابر نتایج یاد شده، تلاش در راستای آموزش بیشتر زنان و ارتقای آگاهی آنها بسیار ضرورت دارد.