فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهریحانه سادات موسوی 1 , حسین معینی 2 , وحید شرفی 3
1 - کارشناسیارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران.
2 - استادیار گروه مدیریت،دانشگاه حضرت معصومه(س)،قم،ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت،دانشگاه حضرت معصومه(س)،قم،ایران.
الکلمات المفتاحية: مصرف, پدیدارشناسی, مصرفگرایی, مصرف نمایشی,
ملخص المقالة :
هدف: رشد سریع عملهای زیبایی در ایران مسئلهای است که اکثر خانوادهها با این موضوع درگیر هستند و نکتهی قابل تامل این است که این عملها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام میشود؛ از اینرو هدف انجام پژوهش، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی است. روش: پژوهش حاضر از نظر روش، جز تحقیقات کیفی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، از نظرهدف، کاربردی، از نظر پارادایم، تفسیرگرایی و روش تجزیه وتحلیل آن، پدیدارشناسی کلایزی میباشد. جامعه آماری پژوهش، زنان اصفهانی25-35 ساله هستند که مصرف نمایشی در حوزه خدمات عمل های زیبایی را تجربه کردهاند. برای انتخاب مشارکتکنندگان از شیوه نمونهگیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و با پیروی از قاعده اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق است. روایی و پایایی یافتههای پژوهش با استفاده از شیوههایی همچون پرانتزگذاری، مراجعه مجدد به مشارکتکنندگان و چک کردن تمهای پژوهش با پژوهشگران خبره دانشگاهی بررسی شد. یافتهها: یافتههای این پژوهش، در26 تم کلی دستهبندی شدند که عبارتنداز فشارخانواده، جو متظاهرانه خویشاوندی، فشارگروهی دوستان، تاثیرگروه مرجع، انتظارات جنسمخالف، داشتن سبک زندگی شیک، بهبود تعاملات، بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی، دغدغه زناشویی، جونمایشی در دانشگاه، جهتگیری جامعه به سمت خدمات زیبایی، پیروی از مد، الزام شغلی، تسریع در امور اداری شخصی، بازاریابی بهتر محصولات، کسب پرستیژ اجتماعی، نمایش توان اقتصادی بالا، گرفتن امتیازات مالی، آرزوها و آمال کودکی، تجویز رمال، کمالگرایی، شخصیت سلطهجو، فرار از طعنه و تمسخردیگران، درمان عزت نفس پایین، هیجان خواهی بالا و اختلالهای شخصیتی- روانی. نتایج: ایران در حوزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام جهان شناخته میشود که بیانگر جهتگیری جامعه به سوی خدمات عمل های زیبایی میباشد؛ از اینرو نتایج این پژوهش می تواند راهنمای مناسبی برای متولیان فرهنگ جامعه برای مدیریت بهتر فرهنگ مصرف نمایشی در حوزه خدمات جراحی زیبایی باشد.
_||_