طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
نفیسه دامغانیان
1
(دانشجوی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران)
نادر سلیمانی
2
(دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران)
عادل حلاج
3
(استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران)
الکلمات المفتاحية: تحلیل مضمون, تبعیض جنسیتی, دانش آموزان دختر, عوامل مدیریتی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و جامعةآماری این پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم را داشتند؛ این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه تبعیض جنسیتی در آموزشوپرورش به چاپ رسانده بودند. همچنین برخی مدیران و معلمان زن که در مورد موضوع پژوهش علاقهمند بودند.
روش: بهمنظور شناسایی این افراد ) خبرگان و اساتید( از روش نمونهگیری هدفمند و در مورد مدیران و معلمان زن، از روش گلوله برفی استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 17 نفر (11 استاد و 6 مدیر و معلم) بهعنوان نمونه مشخص شد. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. از نرمافزار Max QDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل و کدگذاری مصاحبههای انجامشده استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 6 مؤلفهی کلی عوامل مدیریتی، نگرش مدیران آموزشو پرورش، نگرش جامعه، نگرش فردی، نگرش خانواده و قوانین کلان از عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان میباشد. توجه به عوامل شناساییشده، میتواند راهگشای مناسبی برای رفع تبعیضهای جنسیتی در مدارس دخترانه باشد.