طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان
الموضوعات :
فصلنامه زن و جامعه
نفیسه دامغانیان
1
,
نادر سلیمانی
2
,
عادل حلاج
3
1 - دانشجوی مدیریت آموزشی، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران
تاريخ الإرسال : 24 الأربعاء , رجب, 1444
تاريخ التأكيد : 14 السبت , محرم, 1446
تاريخ الإصدار : 16 الإثنين , محرم, 1446
الکلمات المفتاحية:
تحلیل مضمون,
تبعیض جنسیتی,
دانش آموزان دختر,
عوامل مدیریتی,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر باهدف طراحی مدل عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان طراحی و اجرا گردید. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی میباشد. رویکرد پژوهش کیفی و جامعةآماری این پژوهش را خبرگان و اساتید حوزه مدیریت آموزشی بودند که در خصوص موضوع پژوهش تجربه و آگاهی لازم را داشتند؛ این افراد حداقل یک پژوهش (مقاله پژوهشی، سخنرانی، طرح پژوهشی، تألیف و ترجمه کتاب) در حوزه تبعیض جنسیتی در آموزشوپرورش به چاپ رسانده بودند. همچنین برخی مدیران و معلمان زن که در مورد موضوع پژوهش علاقهمند بودند.
روش: بهمنظور شناسایی این افراد ) خبرگان و اساتید( از روش نمونهگیری هدفمند و در مورد مدیران و معلمان زن، از روش گلوله برفی استفاده گردید. این نمونهگیری تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و درنهایت تعداد 17 نفر (11 استاد و 6 مدیر و معلم) بهعنوان نمونه مشخص شد. جهت بررسی دادههای بخش کیفی از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. از نرمافزار Max QDA نسخه Pro بهمنظور تحلیل و کدگذاری مصاحبههای انجامشده استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که 6 مؤلفهی کلی عوامل مدیریتی، نگرش مدیران آموزشو پرورش، نگرش جامعه، نگرش فردی، نگرش خانواده و قوانین کلان از عوامل مؤثر بر تبعیضهای جنسیتی در مدارس متوسطه دخترانه استان سمنان میباشد. توجه به عوامل شناساییشده، میتواند راهگشای مناسبی برای رفع تبعیضهای جنسیتی در مدارس دخترانه باشد.
المصادر:
1. Conrad, P., & Barker, K. K. (2010). The Social Construction of Illness : Key Insights and Policy Implications, 51(1_suppl), S67-S79. https://doi.org/10.1177/0022146510383495.
2. Weaver-Hightower, M. B. (2003). Crossing the Divide: Bridging the disjunctures between theoretically oriented and practice-oriented literature about masculinity and boys at school. In Gender and Education. 15(4), 407-423. https://doi.org/10.1080/09540250310001610607.
3. Turcinskaite-Balciuniene, A., Balciunas, J., & Merkys, G. (2015). The Effects of Gender and Socioeconomic Status on Academic Motivation: The Case of Lithuania. World Academy of Science, Engineering and Technology, Open Science Index 98, International Journal of Humanities and Social Sciences, 9(2), 407 - 419. https://www.zenodo.org/record/1338008
4. Tsai, S.L., Smith, M.L. & Hauser, R.M. (2018). Gender Gaps in Student Academic Achievement and Inequality. Research in the Sociology of Education (Research in the Sociology of Education), Emerald Publishing Limited, Leeds. 20, 181-218. https://doi.org/10.1108/S1479-353920180000020008
5. Brown, A., Bonneville, G., & Glaze, S. (2021). Nevertheless, They Persisted: How Women Experience Gender-Based Discrimination During Postgraduate Surgical Training. Journal of Surgical Education, 78(1), 17-34. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.06.027
6. Korsavi, S., & Sadoughi, M. S. (2020). The Relationship between Social Behavior, Social Competence, Social Preference and Bullying Behavior among Students: The Moderating Role of Gender. Social Psychology Research, 10(38), 1-20. doi: 10.22034/spr.2020.114683
7. Adelman, M. (2008). The “Culture” of the Global Anti-Gender Violence Social Movement. American Anthropologist, 110(4), 511-514. https://doi.org/10.1111/j.1548-1433.2008.00085_2.x
8. Han, C., Janmaat, J., Hoskins, B., & Green, A. (2012). Perceptions of Inequalities: implications for social cohesion. In Centre for Learning and Life Chances in Knowledge Economies and Societies. http://www.llakes.org/wp-content/uploads/2012/07/35.-Han-Janmaat-Hoskins-Green.pdf
9. Agrawal, T. (2014). Educational inequality in rural and urban India. International Journal of Educational Development, 34, 11-19. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2013.05.002.
10. Baykoç, N., Aydemir, D., & Uyaroğlu, B. (2014). Inequality in Educational Opportunities of Gifted and Talented Children in Türkiye. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 143, 1133-1138. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.07.566
11. Mukoro, A. S. (2013). The phenomenon of gender inequality in access to and equity in university education in Nigeria. Mediterranean Journal of Social Sciences, 4(7) 129-136. https://doi.org/10.5901/mjss.2013.v4n7p129
12. Bar Haim, E., & Shavit, Y. (2013). Expansion and inequality of educational opportunity: A comparative study. Research in Social Stratification and Mobility, 31, 22-31.
https://doi.org/10.1016/j.rssm.2012.10.001
13. Bell, N.A., & Juvonen, J. (2020). Gender Discrimination, Perceived School Unfairness, Depressive Symptoms, and Sleep Duration Among Middle School Girls. Child Development, 91(6), 1865-1876. https://doi.org/10.1111/cdev.13388
14. Atashak, M. (2013). Evaluation of Gender Equality in IRAN’s Educational System. WOMAN IN DEVELOPMENT AND POLITICS (WOMEN'S RESEARCH), 10(4 (39)), 127-151. SID. https://sid.ir/paper/55409/en.
15. Jahanjoonia, S., & Pour Manochehri, A. (2019). Investigation of Women's Educational Justice in the Law of the Islamic Republic of Iran. Women Studies, 10(28), 61-83. doi: 10.30465/ws.2019.4361
16. Kiyan, Z., & Rahnamafalavarjani, M. (2015). The Impact of Feeling Gender Inequality on Social Capital at Isfahan Educated Women. 26(2), 77-90.
17. Khanal, S. (2018). Gender discrimination in education expenditure in Nepal: Evidence from living standards surveys. Asian Development Review, 35(1), 155–174. https://doi.org/10.1162/adev_a_00109
18. Lv, Z. (2021). Reviewing Gender Discrimination in K12 Education. Proceedings of the 2021. International Conference on Public Relations and Social Sciences (ICPRSS 2021), 586(Icprss), 1176–1180. https://doi.org/10.2991/assehr.k.211020.325
19. Hausmann, R., & Tyson, L. D. (2010). The Global Gender Gap Report 2010. In Forum American Bar Association. https://www.lnvh.nl/uploads/moxiemanager/downloads/127.pdf
20. Naseri, S., & Naseri, M. (2017). Studying Effective Factors on University students’ Attitude towards Gender Inequalities. a scientific journal of ilam culture, 17(52.53), 98-114.
21. Verniers, C., & Vala, J. (2018). Justifying gender discrimination in the workplace: The mediating role of motherhood myths. PLoS ONE, 13(1), 1–23. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190657
22. Merhaut, M. (2019). Theoretical studies focused on gender discrimination against roma women in the Czech Republic. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 6(1), 28–44. https://doi.org/10.29333/ejecs/147
23. Choudhury, S., & Kumar, S. (2022). Gender Discrimination and Marginalization of Women in North-East India. Journal of Public Affairs, 22(4). https://doi.org/10.1002/pa.2625
24. Gheyoh Ndzi, E. (2021). The Devastating Impact of Gender Discrimination on Shared Parental Leave in the UK. International Journal of Law and Society, 4(4), 254-261. https://doi.org/10.11648/j.ijls.20210404.13
25. Amirian, S., & Nab, S. S. G. borhan veysi. (2018). Analysis of Gender inequality Indicators in Middle Eastern Countries By Using the Copra’s Technique, 10(40), 1-14. Doi: 20.1001.1.22516735.1399.10.40.1.5.
26. Yadollahi, A., Zarei, M., & Yavari, A. (2021). A Comparative Study of the 2030 Agenda Approach and the Transformation Document in Iran’s Education toward Gender Educational Equality. 21(65), 171-198.
27. Idaa, A. J., Ph, D., & Abdul, U. (2019). Gender Discrimination And Academic Achievement of Female Students In Some Selected Senior Secondary Schools In Karu Local Government Area , Nasarawa, 5(3), 1099–1105.
_||_