بررسي رابطه بين سقف شيشهاي و ارتقای شغلي کارکنان زن در واحدهاي صنعتي شرکت سنگآهن مرکزي بافق با نقش ميانجي متغير خود پنداره
الموضوعات : Woman and Society
امیرعباس دهقان شادکامی
1
,
آفرین اخوان
2
1 - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
2 - دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران
الکلمات المفتاحية: سقف شیشهای, ارتقای شغلی, خودپنداره, کارمندان زن, معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
هدف: پژوهش حاضر به بررسي رابطه بين سقف شيشهاي و ارتقای شغلي کارکنان زن در واحدهاي صنعتي شرکت سنگآهن مرکزی بافق با نقش ميانجي متغير خود پنداره میپردازد.
روش: ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده است. در بررسی روایی پرسشنامهها، از نظرات خبرگان و تحلیل عاملی استفاده شد و بررسی پایایی از طریق آلفای کرونباخ پایا بودن آنها را آشکار ساخت. پژوهش حاضر با توجه به هدف و روش اجرای آن، توصیفی از نوع همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری زنان شاغل در شرکت سنگآهن مرکزی بافق (با احتساب دفاتر تهران و یزد و سه چاهون) انتخاب شد. براي پیشبینی حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی بر روي 30 نفر انجام شد و سپس با استفاده از دادههای بدست آمده و محاسبات آن حجم نمونه تعیین شد. سپس حجم نمونه این پژوهش بوسیله نرمافزار SPSS و پس از تحلیل مقدماتی محاسبات مربوط به متغیرهای پرسشنامه سقف شیشهاي ارتقای شغلی و خودپنداره 150 نفر تعیین شد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته شامل 60 سوال و سه بخش پرسشنامه سقف شیشهاي، ارتقای شغلی و خودپنداره که در مقیاس پنج ارزشی لیکرت میباشد، استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل آزمونهای معادلات ساختاری همزمان در نرم افزار PLS نشان داد که مؤلفههای سقف شیشهای، ارتقای شغلی و خودپنداره کارمندان زن دو به دو با هم وابستگی دارند و مشخص شد تأثیر سقف شیشهای بر ارتقای شغلی از طریق متغیر میانجی خودپنداره از برازش خوبی برخوردار است و سقف شیشهای تأثیری معکوس و معناداری بر ارتقای شغلی از طریق عنصر خودپنداره کارکنان زن دارد.
نتیجه گیری: پیشنهاد میشود مدیران شرکت سنگآهن در محیط کاری خود، جو بازتری را برای کارمندان زن ایجاد کنند تا این کارکنان بتوانند آزادانه نظرات و پیشنهادات و همچنین تواناییهای بالقوه خود را ارائه دهند و با کارکنان دیگر مقایسه شوند و تبادل نظر داشته باشند و از این تواناییهای خود درجهت ارتقای جایگاه خود و سازمان بهرهمند شوند. به منظور تثبیت سطح خودپنداره کارمندان زن در این شرکت توصیه میشود دورههای آموزشی روانشناسی برگزار شود تا بانوان شاغل نسبت به ضعف و قوتهای خود و چگونگی تثبیت و ارتقای خودپنداره اطلاعات لازم را کسب کنند، تا در انجام وظایف محوله خود دچار مشکل و ناتوانی نگردند.
