تحلیل محتوای کیفی آسیبشناسی تلویزیون، بر نحوه سبک زندگی ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
تهمینه شاوردی
1
(تهمینه شاوردی، دانشیار گروه پژوهشی جامعهشناسی، پژوهشکده علوم اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی،)
زهرا خضری
2
(زهرا خضری، دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه)
عاصمه قاسمی
3
(عاصمه قاسمی، استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.)
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, آسیبشناسی, تلویزیون, ارزشهای فرهنگی اجتماعی, زنان مخاطب,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف:. توانایی تلویزیون در جریانسازیهای فرهنگی و تاثیر آنها بر شیوههای سبک زندگی بسیاری از جهتگیریهای زنان در ارزشهای را تحت الشعاع قرار داده است و این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کیفی آسیبشناسی تلویزیون بر نحوه ارزشهای فرهنگی اجتماعی سبک زندگی زنان شهر مهاباد انجام پذیرفته است. مواد و روشها: این تحقیق از نوع تحلیل محتوای کیفی جهتدار بوده و اطلاعات مورد نیاز بر پایه مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری گردیده است. روش نمونهگیری گلوله برفی بود و اطلاعات از 27 نفر از مصاحبه شوندگان در حوزه کارشناسان رسانه و زنان آگاه، بدست آمد.
یافتهها: یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که بین برنامههای تلویزیون داخلی و خارجی و ارزشهای فرهنگی اجتماعی سبک زندگی زنان رابطه وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد صرفاً استفاده از برنامههای تلویزیون نمیتواند به عنوان عنصر اصلی شکلدهنده ارزشهای فرهنگی اجتماعی زنان به آن سمت و سو دهد. بلکه در کنار این عامل عوامل دیگری از جمله ضعف تلویزیون داخلی، تغییرات نظام اجتماعی کشور، تفکرات سرمایهداری و اومانیستی به تأثیر از فرآیند جهانی شدن، تنوع شبکههای اجتماعی مجازی و سایر عوامل اجتماعی اقتصادی تعیین کننده جهتگیریهای ارزشی سبک زندگی زنان در جامعه شهر مهاباد است.
6- Azad Armak T, Mohammadi J. ‘Women and TV series’, Women’s Research, 2006, 4(4), 67–94.
22- Derrida J. ‘Faith and Knowledge; the Tow Sourcs of Relegation Ellui J’. 1998.
23- Riters J. Sociological Theory. translated by Houshang Naebi. first edition, Tehran: Ney Publishing. 2016.
24- Ikhlasi E. An Introduction to the Sociology of the Body. First Edit. Sociologists Publications. 2018.
32- Blake N. Social Research Design. translated by Hassan Chavoshian. Tehran, Ney Publishing,2005, 418.
_||_