بررسی مدل ساختاری رابطهی بین میزان استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و خشونت نوجوانان دختر استان بوشهر
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعه
1 - استادیار جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: خشونت, تکنولوژیهای ارتباطی, باورهای مذهبی, روابط خانوادگی,
ملخص المقالة :
هدف: همزمان با پیچیدهتر شدن جوامع امروزی، رسانههای ارتباطی نیز پیچیدهتر گشته ، تأثیرات مختلفی بر انواع مسائل اجتماعی جوامع، از جمله انحرافات اجتماعی داشتهاند. خشونت نیز به عنوان یکی از انواع انحرافات اجتماعی، از جمله مسائلی است که به دلیل وسعت تأثیرات آن، نیازمند سنجش همهجانبه بوده است؛ از اینرو در این مقاله، تأثیر تکنولوژی های ارتباطی بر آن سنجیده میشود. هدف اصلی این مقاله، مطالعه ساختاری رابطهی بین میزان استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و خشونت دانشآموزان دختر استان بوشهر است.
روش:در این مقاله با استفاده از روش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از طریق ابزار پرسشنامه، رفتارهای خشونتآمیز 1049 نفر از دانشآموزان دختر استان بوشهر مورد مطالعه قرار گرفت. روش نمونهگیری نیز به صورت خوشهای چندمرحلهای است.
یافته ها:یافتههای این پژوهش گویای آن است که متغیرهای تکنولوژی های ارتباطی، آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی با رفتارهای خشونتآمیز رابطه دارند. نتایج تحلیل مسیر نیز نشان میدهد که متغیر وابسته رفتارهای خشونتآمیز، مستقیماً تحت تأثیر متغیر تکنولوژیهای ارتباطی (46/0 =Beta) قرار گرفته است؛ در مجموع این متغیر، توانسته است مقدار 10 درصد از تغییرات این متغیر وابسته را توضیح دهد. بر همین اساس، در مدل مسیر، تنها متغیر تکنولوژی های ارتباطی توانسته است به شکل مستقیم تأثیر معنیداری بر روی متغیر وابسته داشته باشد و تأثیر متغیرهای آشفتگی روابط خانوادگی و باورهای مذهبی به صورت غیرمستقیم بوده است؛ همچنین بر اساس شاخصهای برازش، این مدل با استفاده از آمارههای RMSEAبا مقدار 042/0 و X2/DF با مقدار 88/2، از برازش خوبی برخوردار است. بر اساس نتایج این پژوهش، از بین عوامل تعیینکنندهی رفتارهای خشونتآمیز دانشآموزان دختر، نقش تکنولوژیهای ارتباطی بسیار تعیینکننده است؛ پیشنهاد میشود در سطح مدارس، آموزشهای لازم جهت شناخت این تکنولوژیها و نحوهی مواجهه با آنها از جانب مشاوران پرورشی در اختیار دانشآموزان دختر قرار گیرد.
_||_