عوامل اقتصادی و جمعیت شناختی موثر بر مشارکت اقتصادی زنان روستایی در استانهای ایران با تاکید بر منحنی سن- مشارکت
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهزهرا میلا علمی 1 , مهسا خانه کشی 2
1 - استاد/دانشگاه مازندران
2 - دانش آموخته دانشگاه مازندران
الکلمات المفتاحية: آموزش زنان, مشارکت اقتصادی زنان روستایی, روش دادههای شبه تابلویی, منحنی سن- مشارکت اقتصادی, دادههای استانی ایران,
ملخص المقالة :
این مطالعه بررسی اثر عوامل اقتصادی- اجتماعی بر وضعیت فعالیت اقتصادی زنان در مناطق روستایی استانهای ایران با تاکید بر آموزش و منحنی سن-مشارکت مورد توجه قرار گرفت. از این رو، این پژوهش با استفاده از ریزدادههای طرح هزینه و درآمد خانوار روستایی در چارچوب دادههای شبه تابلویی انجامگرفت. نتایج حاصل از بهکارگیری مدل لاجیت و روش حداکثر درستنمایی برای مطالعۀ عوامل موثر بر احتمال مشارکت زنان روستایی، با نمونهای شامل ۲۸۲۶۵ زن روستایی، نشان دهندۀ رابطهای به صورت U وارونه بین سن و احتمال مشارکت زنان بودهاست؛ به عبارتی، احتمال ورود زنان جوان در گروه سنی 34-25 سال به بازار کار، بیش از سایر گروههای سنی بودهاست. مطلقه، بیوه یا مجرد بودن زن، در مقایسه با متأهل بودن او، بر مشارکت زنان روستایی تاثیر مثبت دارد. بنابراین، با توجه به افزایش نرخ طلاق و نرخ تجرد در ایران، سیاستگذار اقتصادی باید به دنبال چارهاندیشی و ارائه راهکار مناسب در سالهای پیشرو باشد. محصل بودن زنان و حضور فرزند زیر 6 سال در خانوار، بر احتمال مشارکت زنان در بازار کار اثر منفی دارد درحالیکه اثر سطح آموزش بر مشارکت زنان U شکل است که نشان از دوگانگی بازار کار زنان در اقتصاد ایران دارد. در یک نگاه کلی، با در نظر گرفتن آیینه جمعیتی و فراوانی جمعیت زنان در سنین حدود 35-25 سال، تمایل بیشتر به مشارکت در گروههای سنی 34-25 و 44-35 سال و اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت زنان روستایی به تحصیل، در سالهای پیشرو، افزایش مشارکت زنان روستایی در بازار کار، دور از ذهن نیست.
_||_