تحلیل تماتیک استفاده دانشجویان دختر از لوازم و الگوهای آرایشی نوین
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهاصغر میرفردی 1 , مینا صفرپور 2
1 - هیأت علمی بخش جامعه شناسی و برنامه ریزی اجتماعی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2 - کارشناس ارشد جامعه شناسی از دانشگاه یزد
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, مدیریت بدن, زیبایی, مصرفگرایی, آرایش,
ملخص المقالة :
آرایش و زیبایی پدیدهای است که امروزه در جوامع به آن اهمیت زیادی داده میشود. گسترش الگوهای نوین آرایشی و گرایش هر چه بیشتر زنان و دختران جوان به سمت استفاده از این لوازم و الگوها از مسائلی است که قابل تأمل و بررسی می-باشد. بر این اساس، این پژوهش به بررسی دلایل گرایش دانشجویان دختر به لوازم و الگوهای آرایشی پرداخته است. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است. در این پژوهش، برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهشی از رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. مشارکتکنندگان در این مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه دولتی یاسوج در سال تحصیلی96-1395 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از آنان مصاحبه کیفی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش مقولهبندی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین دلایل گرایش دانشجویان به لوازم و الگوهای آرایشی، در قالب مقولههای بدست آمده شامل «نگرش و هویت جنسیتی»، «کارکرد مدگرایانه وسایل ارتباط جمعی»، «مرجع بودن و نفوذ اجتماعی گروه همسالان» ، «دغدغه درونی» و «دوگانه ظاهرگرایی و اخلاقمداری مردان» بودند.
_||_