تدوین چارچوب الزامات و شرایط تحقق شایستگی ها و قابلیت های زنان: مطالعه موردی زنان استان فارس
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهبابک شمشیری 1 , فهیمه کشاورزی 2
1 - دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
الکلمات المفتاحية: توسعه, زنان, توانمندسازی, جامعه ایران, الزامات و شرایط,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی الزامات و شرایط تحقق توسعه توانمندسازی زنان بر اساس شایستگیهای زنان جامعه ایرانی میباشد. روش: روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع مطالعۀ موردی میباشد. مشارکتکنندگان بالقوه این پژوهش شامل متخصصان و اعضای هیأت علمی در رشتههای مختلف تعلیم و تربیت (علومتربیتی)، جامعهشناسی، حقوق و روانشناسی و همچنین زنان نمونه استان فارس (مدیران زن و مادران نمونه) بودند، که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری 13 نفر از متخصصان و 15 نفر از زنان و مادران نمونه شهر که تصدی مدیریتی داشتند، انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق و مطالعه اسناد مرتبط با موضوع پژوهش بود. جهت بررسی الزامات و شرایط تحقق توسعه توانمندسازی زنان بر اساس شایستگیهای زنان جامعه ایرانی از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. یافتهها: در نتیجه الزامات و شرایط تحقق توسعه توانمندسازی زنان در قالب 5 مؤلفه سازماندهنده آموزشی- پرورشی، سیاسی- اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و فضای خانوادگی تدوین گردید. به منظور اعتباریابی نتایج کیفی از تکنیکهای قابل قبول بودن و قابل اعتماد بودن استفاده شد.