بررسی تاثیر رهبریهوشمند بر رفتارشهروندی سازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه دره شهر و آبدانان
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهزهرا زینی وند 1 , اردشیر شیری 2 , حیدر عباسپور 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
3 - دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام ، ایران
الکلمات المفتاحية: رهبریهوشمند, رهبریعقلایی, رهبریهیجانی, رهبریمعنوی, رفتارشهروندیسازمانی,
ملخص المقالة :
چکیده هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر رهبری هوشمند بر رفتارشهروندیسازمانی معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه درهشهر و آبدانان میباشد. این تحقیق، باتوجه به هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری داده از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان و کارکنان زن مدارس دخترانه درهشهر و آبدانان است که در زمان انجام تحقیق 942 نفر میباشند. در این تحقیق برای اندازهگیری حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه 273 نفر تعیین شد. ابزار اصلی گردآوری دادهها پرسشنامه است که شامل پرسشنامه سیدانمانلاکا (2002) برای سنجش رهبریهوشمند و پرسشنامه پودساکف و همکاران (1990) برای سنجش رفتارشهروندیسازمانی میباشد. تحلیل مدل ساختاری و آزمون فرضیهها ازطریق مدلسازی معادلات ساختاری با روش حداقل مربعات جزئی، با استفاده از نرمافزار smart pls3 انجام شد. نتایج آزمون فرضیههای تحقیق، حاکی از آن است که رهبریهوشمند بر رفتارشهروندیسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج حاصل از فرضیههای تحقیق نشان داد که ابعاد رهبریهوشمند شامل بعد عقلایی، بعد هیجانی و بعد معنوی نیز بر رفتارشهروندیسازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارند.