بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران: مورد مطالعه فیلم های دهه 80 و 90
میثم فرخی
1
(
دانشیار گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی دانشکده رفاه تهران
)
زینب رفعتی
2
(
کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، گروه ارتباطات و مطالعات فرهنگی، دانشکده رفاه، تهران، ایران
)
الکلمات المفتاحية: بازنمایی, زنان, زنان سرپرست خانوار, سینما, تحلیل محتوای کیفی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سینمای ایران با تاکید بر فیلم های دهه 80 و 90 می باشد. در این راستا تلاش بر آن بوده تا با استفاه از روش تحلیل محتوای کیفی هشت فیلم سینمایی شامل اینجا بدون من، ناهید، نیمهشب اتفاق افتاد، شنل، میم مثل مادر، گیلانه، شیار 143 و ویلاییها که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی زنان سرپرست خانوار در سه مقوله اصلی (بینش زنان سرپرست خانوار، گرایش زنان سرپرست خانوار و کنش زنان سرپرست خانوار) قابل تقسیم و طبقه بندی می باشد. در مقوله بینش زنان سرپرست خانوار دیدگاههایی مانند دیدگاه وطنپرستی و مذهبی، در مقوله گرایش زنان سرپرست خانوار رویکردهایی از قبیل اقتدارگرا، استقلالطلب، جمعگرا، درونگرا، مهرورزی، ناامیدی، آیندهنگری، واقعگرایی، رویاپردازی، سنتگرایی، مدرنیسم و در مقوله کنش زنان سرپرست خانوار فعالیتهایی مانند فعالیت تربیتی، هنری و شغلی از مواردی هستند که مورد بررسی قرار گرفتند. با استناد به یافتههای این پژوهش، میتوان عنوان کرد که مسئولیتپذیری، خودکفایی و قوی بودن، ویژگیهای مشترک همه زنان سرپرست خانوار است. زنان سرپرست خانوار، با وجود مشکلات جسمی ناشی از کار مضاعف، ناظر به تلاش برای تداوم زندگی و حفظ فرزندان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند و سرسختانه تلاش میکنند که فرزندانشان به درجهای از موفقیت و خوشبختی نائل گردند.