بررسی نقش واسطهای جو روانشناختی در رابطهی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن
الموضوعات : Woman and Societyوجیهه ظهورپرونده 1 , زهرا پاسبان 2
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور ، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش فرهنگی, سازگاری شغلی, جو روانشناختی,
ملخص المقالة :
هدف مقاله، تبیین نقش واسطهای جو روانشناختی در رابطهی میان هوش فرهنگی و سازگاری شغلی معلمان زن است.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی با تأکید بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان زن ابتدایی ناحیهی 5 شهر مشهدکه بالغ بر150 نفر بودند، میباشد. در این پژوهش، تعداد 102 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامهی استاندارد جو روانشناختی کویز و دکوتیز، هوش فرهنگی آنگ و همکاران و سازگاری شغلی پورکبیریان بود. روایی پرسشنامهها با استفاده از روایی محتوا تأیید و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد. که به ترتیب هوش فرهنگی 92/0، جو روانشناختی، 94/0 و سازگاری شغلی ،85/0 بود. دادهها با آزمونهای کولموگروف-اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری(SEM) تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از آن بود که بین هوش فرهنگی با سازگاری شغلی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین هوش فرهنگی و جو روانشناختی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. بین جو روانشناختی و سازگاری شغلی رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. جو روانشناختی در رابطهی بین متغیرهای هوش فرهنگی و سازگاری شغلی نقش واسطهگری معنی دار ایفا میکند.
