بررسی نقش استراتژی شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه کتابداران زن
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهمرضیه یاری زنگنه 1 , زهرا خدادادی 2
1 - گروه علم داده‎ها و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت. ایران
2 - گروه آمار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت. ایران
الکلمات المفتاحية: شش سیگما, کیفیت خدمات, کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی, کتابداران زن,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، بررسی نقش استراتژی شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی از دیدگاه کتابداران زن این واحد های دانشگاهی در منطقه یک بوده است. نوع پژوهش توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش پیمایشی است. جامعه پژوهش تمامی کتابداران زن شاغل در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه یک در سـال 94-1393 است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اصول شش سیگما "پاند و هالپ" (2004) بوده است. اعتبار ابزار از راه اعتبار صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب لفای کرونباخ محاسبه شده و در پاسخ به سؤالات و آزمون فرضیهها از واریانس یک سویه و تی تک نمونه ای و مستقل استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش کتابداران با تحصیلات بالاتر و رشته تحصیلی کتابداری توجهی بیشتر به مولفههای تمرکز واقعی بر مشتری، مدیریت مبتنی بر حقایق و دادهها و مدیریت کنشی در افزایش کیفیت خدمات کتابخانه داشتهاند. در بررسی اصول اجرایی شش سـیگما در کتابخانههای مـورد مطالعـه مشخص شد که تمامی متغیرهای شش سیگما در کتابخانههای مـورد بررسـی از دیدگاه کتابداران زن به گونهای معنی دار از حد بهینه بیشتر است.
- Al-Zubi,A. & Imtiaz, B. (2010) Six Sigma In Libraries: A Management Perspective, Canadian Journal on Computing in Mathematics Natural Sciences, Engineering and Medicine, 1( 3):86-93.
- Beik Zadeh J, & Najafi Sales E. (2011). The effect of transformational leadership on the successful deployment of Six Sigma Case Study in Management, Islamic Azad University, Maragheh Journal of management Research, 8(21):41-54. [In Persian]
- Biranvand, A. Sami,M; & Rahmaniyan,S. (2012). Regional Information Center for Science and Technology Assessment of service quality by applying Six Sigma methodology, Quarterly Journal of Epistemology, 6 (20): 25-38
- Cook, C. (2005). The importance of the Lib Qual + TM survey for the association of research libraries and T Texas A&M University". Retrieved July 11,20014,from www.libqual.org
- Kaushik C, Shokeen A, Kaushik P, & Khanduja, D. (2007). Six sigma application for library services. DESIDOC Bulletin of Information Technology,27(5): 35-9.
- Keshtkar, Z. Shabani, A. & Siadat, A. (2011). Fundamentals of quality management in libraries and information centers. Tehran: chapter; [In Persian]
- Kim, Y. Kim, E.J. & Chung, M.G. (2010). A Six Sigma‐based method to renovate information services: Focusing on information acquisition process, Library Hi Tech; Vol.28, No4, pp. 632-47.
- Kumi, S. Morrow. (2006). “Improving self-service the six sigma way at Newcastle University Library”, Program: Electronic library and Information systems, 40(2): 123-136.
- Mehraban, R. (2002). Six standard deviation within the framework of a comprehensive quality management, Tehran: Peykan Publication.
- Mohammadesmaeil, S. & Yarizanganeh, M. (2015). Observance amount components of Six Sigma in Medical Sciences Library, University of Tehran, Shiraz, Isfahan from the perspective of librarians. Health Information Management; 11(7):945-953.
- Nasiri Pour, A. Mehralhasany, M.H. & Gorgi, A. (2009). Effective cultural factors on the implication of Six Sigma in Health Care Organizations The case study of teaching hospitals affiliated with Kerman University of Medical Sciences. Journal of Health Management, 11: 33-40. [In Persian]
- Nozari, S. (2007). Application of Six Sigma in the library. Journal of Informology; 5: 167-186.
- Pande, P. & Holpp, L. (2004). What is six sigma? Translate: Norosana R, Salehipor A, Saghai A, Tehran: Tehran University of Sciences and Technology Publishing; [In Persian].
- Rabins, A. (2003). Organizational Behavior management. Translate: Parsiyan A, Arabi S M, Tehran: Business Researches Institute; [In Persian]
- Sevukan, R. Suresh, N. & Madasamy, R. (2011). Application of six sigma tool in library management: A Birds eye view. Department of Library and Information Science Pondicherry university. [online]. 2011; Available from: URL: www.Smartlibrarians.in 2011.
- Shakerzadeh, A. (2012). Assess the level of public library service quality by combining SERVQUAL and Six Sigma techniques (Case study: Kish Island Public Library, Journal of Research on Information Science and Public Libraries, 18, (4): 427-447.
- Suresh, N. (2011). Application of Six sigma concept to effective academic library management and user’s satisfaction, National conference on future academic libraries challenges and opportunities 2011. Chennai: Madurai Kamaraj University, Anna centenary Library; 2011.
- Vaisi, T. (2011), The Role of the Six Sigma quality management library. [Online]. Available from: URL: http://lib.ocity.ir [In Persian]
- Ulhe, U.S. & Patil, S.K. (2011). Application of Six Sigma Concept in University Libraries, a Key to Success: A case study of Jayakar Library, University of Pune (India) Asia Pacific. Journal of Library and Information Science, 12:134-42.
_||_