جنس دوم در فلسفه شوپنهاور و نگاه نقادانه اسلام بر آن
الموضوعات : فصلنامه زن و جامعهعلی حسینی 1 , فریبا دیده وری 2
1 - استادیار گروه فلسفه دانشگاه یاسوج
2 - کارشناسی ارشد فلسفه دانشگاه یاسوج
الکلمات المفتاحية: اسلام, فمینیسم, شوپنهاور, متافیزیک, هرمنوتیک,
ملخص المقالة :
با بررسی و تحلیل نقد اجتماعی شوپنهاور درباره زن و تأکید بر مقاله او "در باب زنان" که نقطه عزیمت بحث ماست، این پرسش مطرح میشود که آیا شوپنهاور وجود زن را مورد نقد قرار داده یا شرایط زندگیاش را؟ و اینکه در قیاس نظرات این فیلسوف با آموزههای اسلامی چه نتایجی بدست میآید؟ از این رو، روش این پژوهش از نوع روش کیفی با استفاده از مطالعه هرمنوتیکی شخصیت و متون شوپنهاور میباشد که برای فهم بهتر، نوشتههای ایشان به گونه مستقیم مورد بررسی قرار گرفتاند وآرای مفسران وی در این زمینه دخالت داده نشده است. در راستای نظر اندیشمندان و پژوهشگران معاصر درباره "جنس دوم"، و تفاوت روشن و معنی دار میان فمینیسم فلسفیو فمنیسم حقوقی میتوان گفت که اگرچه نگاهی که "فیلسوف بدبین" به زن داشته به نوعی در بدبینی زیست حیاتی و متافیزیکی وی ریشه دارد، اما به گونه مشخص به ابتدای تفکر فلسفیاش- شرایط زندگی- برمیگردد و در واقع، نگاه ایشان به زن، نگاهی حقوقی است تا نگاهی فلسفی. بنابراین، با عطف توجه به نظرگاه غرب و اسلام به شخصیت زن، دو نوع نگاه متفاوت لحاظ شده است، یکی؛ نگاه دینی و دیگری نگاه مادی در ابعاد فلسفی و حقوقی زن بدین معنی که اسلام بیشتر با دیدی متافیزیکی و گهگاه عاطفی به زن مینگرد و غرب با دیدی غریزی و گهگاه حقوقی و به گونه طبیعی شوپنهاور نیز تا حد زیادی متأثر از نگاه غربی است.
- Bayyat, Abddolrasul, (2002). Dictionary words, first edition, Qom, thought and Religious culther, p.427.(Persian).
- Bishop, paul, (2003). Social critique and aesthetics in Schopenhauer, in history of European ideas , pp.411-435.
- Christopher, Janaway, (1999). The Cambridge Companion to Schopenhauer; Cambridge University Press.
- Copleston, Feredrick,(2003). History of Philosophy (from Fiesta to Nietzsche), translated by Darush ashury, scientific and cultural publications, thitd edition,p 260. (Persian).
- Durant, William James, (1990). the history of philosophy, Vol.8, Translation by Abbas Zaryab, Tehran, Islamic Revolution.p.281,287,288. (Persian).
- Ebn Abi Al-Hadid, Abul hameed ibn Hebbat Allah, Description of Nahjjolbalagheh, (2010). Vol 20, GHolamreza layyeghi translation, Nayyestan publications,P291.(Persian).
- Foroughi, Mohammad Ali, (1965). Wisdon in Europe, Tehran, Zavvar, p.85. (Persian).
- Goldstein, L (1982). “Early Feminist Themes in French Utopian Socialism: The St.-Simonians and Fourier”, Journal of the History of Ideas, vol.43, No. 1p.92..
- Hamedani, Moshfegh, (1957). Schopenhauer’s thoughts, Ayatollah Boroujerdi library, second edition, p.118. (Persian).
- Javvadi Amolly, Abdollah, (2007). Woman in the Mirror Jalal and Jamal Elahi, fourteenth edition, Investigating and setting up Mohammad Latifi, Qom, publisher Asra,p.20,41,86,232. (Persian).
- Kamali, Seyyed Ali, (2009). Quran and woman position, seventh edition, osweh publication, pp.25-26.(Persian).
- Khattami, Mahmoud, (2006). Philosophical schools in the Twentieth century, Tehran, Tehran university press, p.2019. (Persian).
- Khorramshahi, Bahaoddin, (1992). Dictionary of philosophy and social sciences, second edition, Tehran, p.73. (Persian).
- Mehrizi, Mahdi, (2003). The personality and rights of woman in Islam, scientific and cultural publication, p.68.(Persian).
- Mojtahedi, Karim, (2008). From luther to Nietzsche in Germany, Tehran, institute of Humanities and cultural studies, p538.(Persian).
- Moshirzadeh, Homaira, (2003). From movment to social theory, history of feminism two centuries, First edition, Shirazeh publication, Tehran, p309. (Persian).
- Mottahary, Morteza, (1974). Collection of Researches, Sexuality in Islam and the Western World, Qom, sadra, pp.14-15. (Persian).
- Mottahary, Morteza, (1998). Collection, Vol 19, sadra, p.137,175,223. (Persian).
- Mottahary, Morteza,(2010). Womans rights system in Islam, Qom, Al taha publishing, p.31. (Persian).
- Palmer, Richard, (1998). Hermeneutic science, Translation by Mohammad Saeed Hanayi Kashani, Tehran, Hermes, p.p.20-21.(Persian).
Quran karim.(Arabic)
- Rassel, Bertrand, (1986). History of western philosophy, Vol.2, translation by Najjaf Darya Bandari, Tehran, Parvaz publishing, p.1032.(Persian).
- Remon, didiye, (2000). Schopenhauer, translation by Bita Shamsini, Tehran, Phoenix publishing, p.7.(Persian).
- Sadroddin shirazi, Mohammad, (1989). Al-hikma al- Motaleyah fi Al-Asfar al-arbeah, Beirut, Dar-alahiya al-tatar Al- arabi, p.239. (Arabic).
- Susanne mabuss, (1988). Schopenhauer fur Anfanger: die welt als wille und vorstellung: Eine lese-Einfuhrung(Munich: Deutscher Taschenbnch verlag, p.p.25,31,32.
- Tafe, Tams, (2000). Arthur Schopenhauer’s philosophy, translation by Abdul Ali Dastghaib, Tehran, publishing a Porsesh, p.171,185. (Persian).
- Tohidi, Ahmad Reza,(2002). The paper examines the movement of Feminism in the West and Iran, first edition, Vol.1, proceeding of Islam and feminism, Qom, Maaref publication, p.162-163. (Persian).
- Vaezy, Ahmad, (2001). Introduction on Hermeneutics, Tehran, cultural institute of Danesh and contemporary, p.p.30-31.(Persian).
- Vali yari, Reza, (2007). World and philosopher refelections, Excerpts from Arthur Schopenhauer’s writings, center publishing, p.32,59,60,63,65,68,73. (Persian).
- Vali yari, R. (2014). The World as will and Idea, Vol.1&2, fifth edition, center publishing, p.981.(Persian).
- Zibayi nejhad, Mohammad Reza & Sobhani Mohammad Taghi, (2000), Introduction of to the Womans personality system in Islam, P.27.(Persian).
- Zibayi nejhad, Mohammad Reza, (2003). Article introduction of feminism, feminism and feminism knowledge, Publication office of womans studies and research,PP 18-19. (Persian).
_||_