تدوین مدل علی تاثیر ادارک از جومدرسه بر مشغولیت تحصیلی دا نش آموزان دختر با نقش واسطه ای انگیزه پیشرفت
مینا عبادالهی
1
(
دانشگاه ازاد واحد مرودشت
)
مجید برزگر
2
(
استادیار گروه روانشناسی، واحدمرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
)
سیامک سامانی
3
(
دانشیار گروه روانشناسی ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز ، ایران
)
سلطانعلی کاظمی
4
(
استاد یار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، گروه علوم تربیتی. مرودشت ایران
)
الکلمات المفتاحية: ادارک از جو مدرسه, مشغولیت تحصیلی, انگیزه پیشرفت, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: مشغولیت تحصیلی از جمله متغیرهای بسیار تاثیرگذار بر عملکرد و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان است و فقدان مشغولیت تحصیلی میتواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش واسطهای انگیزه پیشرفت در رابطه بین ادارک از جو مدرسه با مشغولیت تحصیلی دانش آموزان دختر انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعة آماری شامل تمامی دختران دانش آموز متوسطه دوم شهرستان شیراز بودند. گروه نمونه شامل 257 نفر از دانش آموزان دختر شهر شیراز بود که با به روش نمونه گیری تصادفی از نوع خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری عبارت بودند از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و مقیاس ادارک از جو مدرسه. مقیاس ادارک از جو مدرسه شامل چهار خرده مقیاس حمایت معلم، حمایت همسالان، خودمختاری دانش آموزان و وضوح و ثبات قوانین بود. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.سطح معنیداری برای تمام آزمونهای آماری مقدار05/0 p< بود. نتایج: نتایج مدلیابی معادلات ساختاری نشان داد که ابعاد ادارک از جو مدرسه پیش بین مثبت و معنی دار انگیزه پیشرفت بودند. همچنین ابعاد ادارک از جو مدرسه پیش بین مثبت و معنی دار مشغولیت تحصیلی بود. علاوه بر این انگیزه پیشرفت نیز پیش بین معنی دار مشغولیت تحصیلی دانش آموزان بود. در نهایت نتایج بیانگر این بود که ابعاد ادراک از جو مدرسه با واسطه انگیزه پیشرفت توانست مشغولیت تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی کنند. نتیجه گیری: در کل، نتایج این پژوهش نشانگر اهمیت محیط یادگیری و ساختارهای انگیزشی بر مشغولیت تحصیلی دانش آموزان بود.