بررسی و مقایسه تطبیقی کیفیت فضاهای عمومی در سکونتگاههای خودرو؛ نمونه موردی: محلات اسلام آباد و ده ونک تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
1 - دانشـجوی کارشناسـی ارشـد شهرسـازی، پـردیس هنرهـای زیبـا، دانشـگاه تهـران، ایـران
الکلمات المفتاحية: اسلام آباد, سکونتگاه خودرو, ده ونک, کیفیت فضای عمومی,
ملخص المقالة :
چکیده در حالی که مقوله سکونتگاههای خودرو، بخش عمدهای از ادبیات شهرسازی را در سالهای اخیر به خود اختصاص داده است، پرداختن به وجوه مختلف این سکونتگاهها، نیازمند پژوهش فراوان است. در این میان، یکی از مباحث مهم در موضوع شهرسازی، توجه به فضاهای عمومی است؛ فضاهایی که نقش عمدهای را در تعاملبخشی، اجتماعپذیری، ایجاد شادابی و سرزندگی در یک محله میتوانند بازی کنند. این فضاها میتوانند در سکونتگاههای خودرو همان نقشی را برعهده بگیرند که در فضاهای عمومی بافتهای مرسوم شهری، بر عهده آنهاست. دو سکونتگاه خودروی اسلام آباد و ده ونک، همچون جزیرهای در دل شهر تهران هستند که دارای فضاهای عمومی کم و بیش پررونق هستند. یافتههای تحقیق نشان می دهد، کیفیت فضاهای عمومی محله ده ونک به طور کلی بهتر از محله اسلام آباد است. در عین حال، به رغم ادعای وجود قدرت همیاری و مشارکتی بالا در ساکنان سکونتگاههای خودرو، در فضاهای عمومی دو سکونتگاه اسلام آباد و ده ونک، کمتر چنین مفهومی به چشم میخورد. تنها در فضاهای مذهبی این دو سکونتگاه، اجتماعپذیری، مشارکت و قدرت اجتماعی به وضوح دیده میشود. در واقع، ساکنان این دو سکونتگاه خودرو، به لحاظ پیشینه اجتماعی و فرهنگی خود، روحیات مذهبی و درونگرایی خود را در فضاهای مطمینی مثل فضاهای داخلی و پیرامونی امامزاده، مساجد و هیأتهای مذهبی ابراز میکنند. بروز این رفتار، با توجه به احساس ناامنی ساکنان در فضاهای برونگراتری مثل خیابان یا میدان، قابل توجیه است. در این حالت، مدیریت شهری به منظور اجرای بهتر طرحهای توانمندسازی و نوسازی، باید ابتدا سرمایهگذاری مشخصی برای ارتقای کالبدی و کیفی فضاهای عمومی این دو سکونتگاه، بخصوص فضاهای مذهبی آنها اختصاص دهد تا از این طریق، اعتماد ساکنان به شهرداری و مدیریت شهری جلب و در آینده، فرصت مناسبی برای ارتقای سایر فضاهای عمومی این دو سکونتگاه ایجاد شود.