تبیین جامعه شناختی سلامت اجتماعی در بین نوجوانان منطقه پنج شهر تهران
منیژه مطلبی
1
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
)
ابوالقاسم حیدرآبادی
2
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل ، ایران
)
علی رحمانی فیروز جاه
3
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
)
علی اصغر عباسی اسفجیر
4
(
گروه جامعه شناسی ، واحد بابل ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
)
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, دینداری, احساس امنیت اجتماعی, سلامت اجتماعی,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر با عنوان تبیین جامعه شناختی سلامت اجتماعی در بین مدارس ابتدایی منطقه 5 تهران می باشد . سلامت اجتماعی بازتاب شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است و از عوامل اجتماعی متعددی ریشه میگیرد. سلامت اجتماعی در مدارس و در بین دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. سلامت اجتماعی، بازتاب شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه است و از عوامل اجتماعی متعددی ریشه میگیرد. بدین منظور با رویکردی جامعهشناختی به سلامت اجتماعی پرداخته شد. پژوهش حاضر با روشپیمایشی بوده و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری دانشآموزان مدارس ابتدایی(پایه پنجم و ششم) و متوسطه اول(پایه هفتم، هشتم و نهم) منطقه 5 تهران میباشند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 400 نفر حجم نمونه انتخاب شد. بدین منظور با رویکردی جامعهشناختی به سلامت اجتماعی پرداخته شد. پژوهش حاضر با روشپیمایشی بوده و ابزار پرسشنامه انجام شده و جامعه آماری دانشآموزان مدارس ابتدایی(پایه پنجم و ششم) و متوسطه اول(پایه هفتم، هشتم و نهم) منطقه 5 تهران میباشند. با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 400 نفر حجم نمونه انتخاب شد.
یافتهها نشان داد میانگین سلامت اجتماعی نسبتاً پایین بوده و برابر با 89/2 است و در بازه متوسط رو به پایین قرار میگیرد. بین دینداری، پایگاه اجتماعی اقتصادی، احساس امنیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی با سلامت اجتماعی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. تحلیل رگرسیونی نشان داد همبستگی چندگانه متغیرها با سلامت اجتماعی برابر 690/0 بوده و 48 درصد از تغییرات سلامت اجتماعی قابل تبیین است. مجموع اثرات متغیرها بر سلامت اجتماعی برابر با 29/2 است که بیشترین اثر را کیفیت زندگی(69/0) و سرمایه اجتماعی(69/0) دارند.