آنالیز شاخصهای حملونقلی برای توسعه محلههای نوسنتگرا در طراحی شهری با استفاده از نرم افزار Visum
میثم ضیایی
1
(
دانشگاه شمال
)
غلامعلی بهزادی
2
(
دانشگاه شمال
)
الکلمات المفتاحية: مدلسازی, نوسنتگرایی, حملونقل و ترافیک, VISSUM,
ملخص المقالة :
رجوع به سنتهای گذشتهی شهرنشینی در عصر جدید (نوسنت گرایی)، توسعهی شبکه انسان محور و ایجاد مقاصد سفر در نزدیکی محل زندگی شهروندان از راهکارهای مدیریت ترافیک و بهبود کیفیت زندگی تعریف شده است. در این مقاله توسعهی نوسنتگرایی در محلات شهری با اعمال سناریوها و مدلهای ترافیکی در جهت ایجاد شرایط و خصوصیات آن شبیه سازی شده است. هدف نهایی بهبود کیفیت زندگی ساکنین بواسطهی بهبود شاخصهای حملونقلی میباشد. مدلهای حملونقلی برای شبکه معابر مشهد ساخته و برازش میشوند. سه سناریو (آرام سازی ترافیکی-توسعه سرانه کاربریها – ایجاد جزایر سبز ترافیکی) مرتبط با ایجاد مناطق نوسنتگرا تعریف شده و متناسب با آنها مدلها در نرمافزار VISSUM اجرا شده و نتایج بدست آمده تحلیل میگردند. برای آنالیز نتایج از شاخصهای زمان سفر در شبکه، وسیلهنقلیه-کیلومتر طیشده، میزان انتشار گاز CO و مقدار مصرف سوخت وسایل نقلیه استفاده گردیده است. طبق نتایج توسعهی نوسنتگرایی در برخی سناریوها منجر به تنزل شاخصهای حمل و نقلی می گردد. بدیهی است آرام سازی جریان ترافیک و حذف تردد عبوری از معابر محلی منجر به کاهش تراکم ترافیک و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از خودرو خواهد شد. نوسنت گرایی یک پاردایم توسعهای است و با تاکید و تفسیر آن در جوامع بشری و در گذر زمان می توان به تدریج اصلاح فرهنگ و افزایش تمایل شهروندان به استفاده از شیوههای حملونقل پاک را بدستآورد. افزایش مساحت کاربریهای تجاری-تحصیلی-تفریحی در مناطق منتخب منجر به کاهش زمان سفر وسایل نقلیه می گردد که نشانگر کاهش طول سفر خودروها و انتقال بخشی از سفرها به مدهای پاک مانند پیادهروی و دوچرخهسواری میباشد. وسیلهنقلیه-کیلومتر طیشده در مناطق نوسنتگرا با ایجاد جزایر ترافیکی 59/52% کاهش مییابد که گویای پاسخ مناسب مدلها به انتقال ترافیک عبوری به معابر مرزی خارج از محدوده مطالعه است. توسعه نوسنتگرایی برای مناطق حومه و در حال توسعه بعلت ارتباط نزدیک با پارامترهای اجتماعی و ترافیکی نیازمند دقت، بررسی و تحلیل بیشتر میباشد. در اینجا نشان داده شد که بهبود شاخصهای ترافیکی و بدنبال آن ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان با ایجاد محلههایی با خصوصیات سنتی و انسان محور با نگاه همه جانبه به شهرسازی قابل دستیابی میباشد.