ارائه الگوی رقابتپذیری پایدار در جهان پسا کرونا با رویکرد توسعه گردشگری خلاق (مطالعه موردی: شهر زنجان)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محمد تقی حیدری
1
,
صادق برزگر
2
,
محمد رسولی
3
1 - دانشیار گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان ،ایران
2 - استادیار گروه جغرافیای انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 - دانشجوی دکتری جغرافیاو برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان، ایران
تاريخ الإرسال : 01 الإثنين , محرم, 1443
تاريخ التأكيد : 09 الأحد , رمضان, 1443
تاريخ الإصدار : 13 الثلاثاء , ذو القعدة, 1445
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
زنجان,
گردشگری خلاق,
مورفول,
متا- سوات,
ملخص المقالة :
کرونا ویروس از هر نظر دنیا را برای همیشه تغییر داده و نقش بسزایی در توقف این تحرک اجتماعی بزرگ(گردشگری)، سفرهای بینالمللی، تقاضای گردشگری و صنعت مهمان نوازی داشته است. چنانکه حتی اقتصادهای توســعه یافته و مســتحکم هم از اثرات مخرب ناشــی از مبارزه با این ویروس در امان نمانده اند وآنها نیز به خصوص در بخش های مربوط به خدمات دچار بحران جدی شــده اند. با این ضرورت، تحقیق حاضر درصدد بازشناسی محرکهای موثر بر رقابت پذیری سفر وگردشگری برای دوران پساکرونا خواهد بود. بر این اساس تحقیق حاضر سعی دارد با تلفیق روش مورفول و متاسوات الگوهای رقابتپذیری گردشگری خلاق را در شهر زنجان مشخص سازد. برای این منظور نیز براساس مطالعات اسنادی، کتابخانهای، میدانی نه عامل در 27 وضعیت شناسایی شدهاند که جهت تحلیل وضعیتهای آینده از نرمافزار مورفول و متاسوات و برای تعیین الگوهای رقابتپذیری گردشگری خلاق از متاسوات استفاده شدهاند. لازم به ذکر است که نمونه مورد استفاده در تحقیق حاضر خبره محور و به میزان (تعداد 15) نفر بوده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که وضعیت آینده گردشگری خلاق در شهر زنجان وضعیت نامطلوب داشته است، در این راستا الگوهای توان یابی رقابتپذیری گردشگری خلاق در این شهر در جهان پسا کرونا به شرح زیر بودهاند: اهتمام به امکانات ارتباط شهر با دیگر استانها و بهبود خدمات الکتریکی- برقی شهر بهعنوان عامل تقلیدناپذیر، توجه به نیروی متخصص و قیمتگذاری مناسب محصولات برای عرضه به گردشگران بهعنوان الگوهای متناسب با استراتژی گردشگری، و در نهایت شیوع ویروس کرونا، تحریمهای آمریکا و بی توجهی به ذینفعان گردشگری بهعنوان تهدید شناسایی شدهاند.
المصادر:
Akbari, M., Akbari, M. (2020). The Recognition of Stimuli Affecting the Competitiveness of Travel and Tourism for the Post-COVID Era (Case study: Iran). Tourism Management Studies, 15(0), 253-284. doi: 10.22054/tms.2020.55632.2409[In Persian]. DOI: 10.22054/tms.2021.61203.2547
Andalib,, Soleimani M. (2017), Identifying and Prioritizing Factors Affecting the Formation of Hoarding Using Hierarchical Analysis (AHP) Method, Journal of Islamic Economic Studies, Volume 10, Number 1, pp. 46-47[In Persian]. file:///C:/Users/user/Downloads/4031613961902.pdf
Baby, s. (2013). “AHP Modeling for Multicriteria Decision-Making and to Optimise Strategies for Protecting Coastal Landscape Resources”. International Journal of Innovation, Management and Technolog, 4(2), 1-10. DOI: 10.7763/IJIMT.2013.V4.395
Boroumand, Babak, Kazemi, Ali, Ranjbarian, Bahram. (2018). Development of a local model for measuring the competitiveness of tourism in Iran's tourism destinations. Modern Marketing Research, 8 (2), 105-122. [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/194561/en
Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future, Tourism Management, 21, 116-97. DOI: 1016/S0261-5177(99)00095-3 DOI: 10.1016/S0261-5177(99)00095-3
Crouch, G. (2018). Modelling Destination Competitiveness, A survey and Analysis of the Impact of competitiveness Attributes, Sustainable Tourism Pty Ltd, Australia. https://sustain.pata.org/wp-content/uploads/2014/12/Crouch_modelDestnComp-v2.pdf. https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S1447677020301650
Dehghan, Reza; ReshadatJoo, Hamideh; Talebi, Kambiz; Dargahi, Hossein. (2015). Strategic Analysis of Iran's Health Tourism Industry in the Corona Period; Journal of the School of Paramedical Sciences, Tehran University of Medical Sciences) Payavard Salmat (February 4 and March, pp. 534-519. . [In Persian]. URL: http://payavard.tums.ac.ir/article-1-7051-en.html
Dupeyras, A. and MacCallum. N. (2019). Indicators for measuring competitiveness in tourism: A guidance document, OECD Tourism Papers, OECD Publishing. https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/5k47t9q2t923-en.pdf?expires=1722840540&id=id&accname=guest&checksum=188FB3357261F9DE684ECBBDF0B5CAEB
Dwyer, L., & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: determinants and indicator,Current Issues in Tourism, 6(5), 414-369. https://www.researchgate.net/profile/Larry-Dwyer/publication/228777665_Destination_Competitiveness_Determinants_and_Indicators/links/0c960535ae255e6992000000/Destination-Competitiveness-Determinants-and-Indicators.pdf
Farzin, M., Ali Pour, Z. (2010),. Effective Factors Be a competitive advantage Tourism destinations Iran (Case study: Chabahar). Journal of Tourism Studies, No. 14, pp. 67-41. [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/363400/en
Farzin, M., Reza, , Fatemeh, D. (2018), Competitiveness of tourist destination: importance-performance analysis (Case study: Yazd and Shiraz). Tourism Management Studies, 13 (44), 219-247. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/tms.2018.9653
Ghezelbash, S. (2008), Physical anomalies in informal settlement areas of cities and its effect on the occurrence of studied social anomalies: Informal wireless settlement area in Zanjan; Master Thesis, Zanjan University. [In Persian]. dor 20.1001.1.22285229.1399.11.40.5.2
Gomezelj Omerzel, D. (2011). The local business sector's perception of the competitiveness of Slovenia as a tourist destination. Turizam: znanstveno-stručni časopis, 59(1.), pp.25-46. https://journals.birjand.ac.ir/article_2233.html. https://journals.birjand.ac.ir/article_2233_92d5690810e02cddfdeac46c4f52e6aa.pdf
Gyawali,P., Bhandari,S., Shrestha, J.(2022), Horti-tourism; an approach for strengthening farmers’ economy in the post-covid situation, Journal of Agriculture and Food Research,V(7), https://doi.org/10.1016/j.jafr.2022.100278. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666154322000114
Habibi, K. (2008), Zangan to Zanjan (A look at the physical-spatial changes of the ancient city) Zanjan: Zanjan University Press. [In Persian]. DOI: .2139/ssrn.3602623
Heidari, M., rahmani, M., Khanmoradi, S., haghi, Y. (2021). Strategic Explanation of the Properties of Tourism Competitiveness in Reaching Tourism Target Markets (Case Study: Zanjan Province). Journal of Tourism and Development, 10(3), 35-49. doi: 10.22034/jtd.2020.223240.1987. [In Persian]. 10.22034/jtd.2020.223240.1987
Hosseinzadeh D., Karim, , Mohammad, J. (2013), Zanjan, from yesterday to today; Historical Analysis on Physical Growth and Urban Dynamics in Zanjan, Journal of Growth and Geography, Volume 28, Number One. . [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/175805/en
Khalili, M. (2020). Corona's crucial Moment : The New International Westphalia; Interdisciplinary Quarterly in Humanities; Volume 12, Number 3; Serial issue 47 summer 1399; Page 24-1. . [In Persian]. https://doi.org/10.22035/isih.2020.3963.4064
Kum, H., Aslan, A. and Gungor, M. (2015). Tourism and economic growth: The case of Next- 11 Countries, International Journal of Economics and Financial Issues, 5(4): 1075-1081. https://www.econjournals.com/index.php/ijefi/article/view/165
Lee, C., King, B. (2009). “A determination of destination competitiveness for Taiwan's hot springs tourism sector using the Delphi technique”. Journal of Vacation Marketing, 15, 257-243. DOI: 1177/1356766709104270
Melillo ,p Pecchia,l. (2016). “What is the appropriate sample size to run AHP in a survey based research?,International Symposium on the Analytic Hierarchy Process. 10.22059/jurbangeo.2022.334386.1619
Nadalipour, Z., Chiti, N. (2018). Analysis of Iran's tourism competitiveness with emphasis on tourists' perception Case study: European tourists entering Iran. Tourism and Development, 6 (4), 82-105. . [In Persian]. https://www.sid.ir/paper/227697/en
Nieuwenhuijsen, M.( 2021), New urban models for more sustainable, liveable and healthier cities post covid19; reducing air pollution, noise and heat island effects and increasing green space and physical activity, Environment International, https://doi.org/10.1016/j.envint.2021.106850 https://doi.org/10.1016/j.envint.2021.106850
Planning, B. (2011). Strategic document for the development of cultural heritage, handicrafts and tourism in Zanjan province, Publications of Zanjan province planning deputy, Zanjan. https://journals.iau.ir/article_542425_65cb2d77a88aa25b17691bc0fa433dd0.pdf
Schwab, K. (2017). The Global Competitiveness Report, World Economic Forum, Geneva, Switzerland. https://www3.weforum.org/docs/GCR2017-2018/05FullReport/TheGlobalCompetitivenessReport2017%E2%80%932018.pdf
Shamsabadi, M. (2016). Market segmentation of the country's sports tourism industry and identification of the target market with a geographical approach, Master Thesis, Supervisor Mohammad Reza Moinfard, Hakim Sabzevari University, Faculty of Physical Education and Sports Sciences. https://civilica.com/doc/1732644
Shokrollahi, N. (2018). Iran ranks 35th in the world tourism economies, Donya-e-Eqtesad newspaper, No. 4454, 07/30/1397, News number: 3455081. [In Persian]. https://donya-e-eqtesad.com/
Statistics Center of Iran (2016), General Census of Population and Housing of Zanjan Province, Statistics Center of Iran Publications, Tehran. . [In Persian]. https://www.unescap.org/sites/default/files/Session6_Iran_Population_and_Housing_Census2016_Census_WS_24-26Jan2018.pdf
Storper, M.( 2021), Cities in a post-COVID world, urban studies, 1-23, DOI: 10.1177/00420980211018072 https://doi.org/10.1177/0042098021101807
World Economy. (2018). recording 1.4 billion international trips in 2018; Newspaper Number: 4530; http://www.unwto.org/global/press-release/2019-01-21/international-tourist-arrivals-reach-14-billion-two-years-ahead-forecasts
Yousefi, S. (2015). Pathology of the causes of non-attraction of urban tourism in Zanjan and strategies to increase it, Thesis for receiving a master's degree in geography, Supervisor - Ramin Kiamehr, Zanjan University. [In Persian]. https://ieltsdaily.ir/static/downloads/IELTS_Reading_Actual_Tests_with_Suggested_answers.pdf
Zaroki, Sh, owliaiynasab, M. (2017). An Investigation of Effective Factors in the Growth of the Tourism with an Emphasis on Destination Competitiveness (Application of DPDM and GMM -Sys Estimator), Tourism Planning and Development, 6 (23), 77-104. 22080/jtpd.2018.1765
_||_