الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه اقتصاد الکترونیکی برای حضور در بازارهای بینالمللی
سید عباس حیدری
1
(
استاد تمام وقت دانشکده مدیریت دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
)
فرهاد شیدایی
2
(
دانشجوی دکترای دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
)
الکلمات المفتاحية: اقتصاد, مدیریت شهر الکترونیکی, توسعه کسب و کارهای الکترونیکی, بازارهای بینالمللی,
ملخص المقالة :
شهر الکترونیک بخش وسیعی از خدمات خود را از طریق وب ارایه میکند و زمینه لازم برای ارایه خدمات باکیفیت، سریع و کم هزینه را با استفاده از سازوکارهای الکترونیکی فراهم میکند. لذا هدف پژوهش حاضر در پی طراحی الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه کسب و کارهای الکترونیکی برای حضور در بازارهای بینالمللی میباشد. این پژوهش از نوع اکتشافی و بنیادی میباشد که در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با به کارگیری روش نمونه گیری هدفمند با 28 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه، دست اندرکاران مدیریت شهری کشور مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی با استفاده از نرمافزار کیفی Maxqda2020 انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده شناسایی تعداد 122کدباز، 12خرده مقوله یا مفهوم و 6 مقوله استخراج و ویژگیهای آنها، میباشد. در همین راستا مقولات استخراجی در قالب شرایط علّی شامل: تغییر سبک زندگی، لزوم مدیریت شهری، دستورالعملهای قانونی، مقوله محوری شامل: توسعه شهرالکترونیکی، بستر حاکم شامل: زیر ساخت، فناوری اطلاعات، قوانین و مقرارت، شرایط مداخلهگر شامل: موانع، تسهیلکنندگان ( عوامل مدیریتی، موانع مدیریتی و آموزشی و ناهنجاریهای فرهنگی) راهبردها شامل: ارتقا آمادگی الکترونیکی، آموزش و پیامد شامل: توسعه اقتصاد و کسب وکار الکترونیکی دسته بندی شد. لذا در به کارگیری چارچوب جامع تدوین الگوی مدیریت شهر الکترونیکی با رویکرد توسعه کسب و کارهای الکترونیکی در شهر تبریز، باید یکپارچگی در قضاوت شهودی و تجزیه وتحلیلهای منطقی را در نظر داشت.
واژگان کلیدی: مدیریت شهر الکترونیکی، افتصاد ،توسعه کسب و کارهای الکترونیکی، بازارهای بینالمللی
_||_