ارزیابی جایگاه گردشگری بافت تاریخی شهر یزد در روند مدل تخریب خلاق
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
علیرضا عسگری سوادجانی
1
,
محمدرضا رضایی
2
,
حمدالله سجاسی قیداری
3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیا، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2 - دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، گروه جغرافیا، پردیس علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
3 - ستادیار جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
تاريخ الإرسال : 06 الثلاثاء , محرم, 1442
تاريخ التأكيد : 10 الجمعة , جمادى الأولى, 1442
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
گردشگری,
یزد,
بافت تاریخی,
تخریب خلاق,
ملخص المقالة :
بر اساس الگوی «تخریب خلاق»، وقتی ثروت در جامعه انباشته و توزیع میشود، آن جامعه باید متحول شده و از شیوه سنتی خود به یکچیز جدید و مناسبتر تبدیل شود تا به مرحله بعدی توسعه برسد. این روند هم خلاقانه و هم مخرب بوده و یک نوسازی پویا است که میتواند ساختار سنتی قدرت و ثروت را پشت سر بگذارد. این تحول بیانگر پیوند میان منابع اقتصادی و تحقیق و پژوهش و عامل حرکت روبهجلو درراه نوآوری و رسیدن به پویایی است.از طریق این مدل میتوان جایگاه یک سایت گردشگری را در مراحل پنجگانه آن ارزیابی و بهتناسب آن اقدام به برنامهریزی نمود. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت، اسنادی پیمایشی است. گردآوری دادهها با استفاده از بازدید میدانی و پرسشنامه صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، ساکنان بافت تاریخی شهر یزد میباشد. تعداد 380 نفر بهعنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران و به شیوه طبقهای تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرارگرفته است. تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS صورت گرفته و درنهایت نتایج با بررسی تطبیقی مراحل و خصوصیات مدل تخریب خلاق استخراج گردیده است. بر اساس تحلیلهای صورت گرفته، میزان رضایتمندی ساکنان از گردشگری و فعالیتهای مرتبط در حد بالا بوده اما نگرانی آنها از ناهنجاریهای به وجود آمده مشهود میباشد. با توجه به حمایتهایی که از خلاقیت و کارآفرینی صورت گرفته، میزان سرمایهگذاریها افزایشیافته و در جهت تلفیق کاربریهای سنتی و مدرن میباشد. بر اساس یافتههای تحقیق، محدوده موردمطالعه در مرحله کالای پیشرفته قرار داشته که میبایست برنامه ریزان به ویژگیهای این مرحله توجه نموده و راهبردها و اهداف متناسب با آن تعیین نمایند.
المصادر:
Banks, J., & Cunningham, S. (2016) Creative destruction in the Australian videogames industry. Media International Australia, 160(1), 127–139.
Bloch, H., & Metcalfe, S. (2018) Innovation, creative destruction, and price theory. Industrial and Corporate Change, 27(1), 1-13.
Büscher, B., & Fletcher, R. (2017) Destructive creation: Capital accumulation and the structural violence of tourism. Journal of Sustainable Tourism, 25(5), 651-667.
Bakas, F. E., Duxbury, N., & de Castro, T. V. (2019). Creative tourism: catalysing artisan entrepreneur networks in rural Portugal. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Christopher J. Coyne Claudia R. Williamson, (2012) Trade openness and cultural creative destruction", Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 1 Iss 1 pp. 22 – 49.
Debbage, K. (2019) Geographies of tourism entrepreneurship and innovation: an evolving research agenda. In A Research Agenda for Tourism Geographies. Edward Elgar Publishing.
Duxbury, N., Silva, S., & Castro, T. V. D. (2019) Creative tourism development in small cities and rural areas in Portugal: Insights from start-up activities. Creating and Managing Experiences in Cultural Tourism. Singapore: World Scientific Publishing.
Erumban, A. A., & Timmer, M. P. (2012) The dark side of creative destruction: innovation and retirement of capital. Industrial and Corporate Change, 21(5), 1149-1174.
Ei, T., & Karamanis, K. (2017) The evolution of alternative forms of Tourism: a theoretical background. Business & Entrepreneurship Journal, 6(1), 1-4.
Florida, R. (2005) Cities and the creative class. Routledge.
Gregory Brock (2016) Creative destruction on the Chechen frontier, Post-Communist Economies, 28:2, 220-231
Hetemaki, Lauri. (2014) Creative destruction and bio economy, EFI news, 2, 22, 6-7.
Hsiao, T. Y., & Chuang, C. M. (2016) The cooperation model between tourism development and traditional culture: new perspectives on regional context. Journal of Tourism and Cultural Change, 14(2), 91-106.
Yazd Municipality. (2020) historical texture, article or https://yazd.ir/en/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87
Huang, H. Y. B., Wall, G., & Mitchell, C. J. (2007) Creative destruction Zhu Jia Jiao, China. Annals of Tourism Research, 34(4), 1033-1055.
Liss, J. M. (2013) Creative destruction and globalization: The rise of massive standardized education platforms. Globalizations, 10(4), 557-570.
Lorde, T., & Joseph, T. S. (2019) Airbnb, technological change and disruption in Barbadian tourism: a theoretical framework. Third World Quarterly, 40(12), 2190-2209.
Mitchell, C. J. (2013) Creative destruction or creative enhancement? Understanding the transformation of rural spaces. Journal of rural studies, 32, 375-387
Navickiene, R. (2013) Entrepreneurship and Needs of Tourism Service Users. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2329261or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2329261.
Nelson, R. R. (2013) Demand, supply and their interaction on markets, as seen from the perspective of evolutionary economic theory, Journal of Evolutionary Economics, 23(1), 17–38.
Niewiadomski, P. (2020) COVID-19: from temporary de-globalisation to a re-discovery of tourism?. Tourism Geographies, 1-6.
Pitsuwan, S. (2014). “Creative Destruction” and the Political Transition in Thailand. Asian Politics & Policy, 6(3), 471-473.
Rockett, J., & Ramsey, D. (2016) Resident perceptions of rural tourism development: The case of Fogo Island and Change Islands, Newfoundland, Canada. Journal of Tourism and Cultural Change, 15(4), 299-318.
Ryan, C., & Huimin, G. (Eds.). (2009) Tourism in China: Destination, cultures and communities. Routledge.
Schiavone, F., & Esposito De Falco, S. (2016) Limits to creative destruction and technologies in practice: the case of ham radio. Technology Analysis & Strategic Management, 28(1), 60-75.
Schumpeter, J.A. (2014), Capitalism, Socialism and Democracy, 2 ed,Impact Books, Floyd, VA.
Yang, X., Xu, H., & Wall, G. (2019) Creative destruction: the commodification of industrial heritage in Nanfeng Kiln District, China. Tourism Geographies, 21(1), 54-77.
Ye, Z., & Nurse, K. (2013). Creative Industries for Youth: Unleashing Potential and Growth, UNIDO.
Sleuwaegen, L. and Boiardi, P. (2014) Creativity and regional innovation: Evidence from EU regions, Research Policy, 43(9): 1508-1522.
Zhang, J., Long, B., & Zhao, Y. (2019) Creative Destruction and Commercialization of Traditional Villages: Likeng, Wangkou, and Jiangwan in Wuyuan, China. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 592, No. 1, p. 012109). IOP Publishing.
_||_
Banks, J., & Cunningham, S. (2016) Creative destruction in the Australian videogames industry. Media International Australia, 160(1), 127–139.
Bloch, H., & Metcalfe, S. (2018) Innovation, creative destruction, and price theory. Industrial and Corporate Change, 27(1), 1-13.
Büscher, B., & Fletcher, R. (2017) Destructive creation: Capital accumulation and the structural violence of tourism. Journal of Sustainable Tourism, 25(5), 651-667.
Bakas, F. E., Duxbury, N., & de Castro, T. V. (2019). Creative tourism: catalysing artisan entrepreneur networks in rural Portugal. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research.
Christopher J. Coyne Claudia R. Williamson, (2012) Trade openness and cultural creative destruction", Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 1 Iss 1 pp. 22 – 49.
Debbage, K. (2019) Geographies of tourism entrepreneurship and innovation: an evolving research agenda. In A Research Agenda for Tourism Geographies. Edward Elgar Publishing.
Duxbury, N., Silva, S., & Castro, T. V. D. (2019) Creative tourism development in small cities and rural areas in Portugal: Insights from start-up activities. Creating and Managing Experiences in Cultural Tourism. Singapore: World Scientific Publishing.
Erumban, A. A., & Timmer, M. P. (2012) The dark side of creative destruction: innovation and retirement of capital. Industrial and Corporate Change, 21(5), 1149-1174.
Ei, T., & Karamanis, K. (2017) The evolution of alternative forms of Tourism: a theoretical background. Business & Entrepreneurship Journal, 6(1), 1-4.
Florida, R. (2005) Cities and the creative class. Routledge.
Gregory Brock (2016) Creative destruction on the Chechen frontier, Post-Communist Economies, 28:2, 220-231
Hetemaki, Lauri. (2014) Creative destruction and bio economy, EFI news, 2, 22, 6-7.
Hsiao, T. Y., & Chuang, C. M. (2016) The cooperation model between tourism development and traditional culture: new perspectives on regional context. Journal of Tourism and Cultural Change, 14(2), 91-106.
Yazd Municipality. (2020) historical texture, article or https://yazd.ir/en/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DA%86%D9%87
Huang, H. Y. B., Wall, G., & Mitchell, C. J. (2007) Creative destruction Zhu Jia Jiao, China. Annals of Tourism Research, 34(4), 1033-1055.
Liss, J. M. (2013) Creative destruction and globalization: The rise of massive standardized education platforms. Globalizations, 10(4), 557-570.
Lorde, T., & Joseph, T. S. (2019) Airbnb, technological change and disruption in Barbadian tourism: a theoretical framework. Third World Quarterly, 40(12), 2190-2209.
Mitchell, C. J. (2013) Creative destruction or creative enhancement? Understanding the transformation of rural spaces. Journal of rural studies, 32, 375-387
Navickiene, R. (2013) Entrepreneurship and Needs of Tourism Service Users. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2329261or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2329261.
Nelson, R. R. (2013) Demand, supply and their interaction on markets, as seen from the perspective of evolutionary economic theory, Journal of Evolutionary Economics, 23(1), 17–38.
Niewiadomski, P. (2020) COVID-19: from temporary de-globalisation to a re-discovery of tourism?. Tourism Geographies, 1-6.
Pitsuwan, S. (2014). “Creative Destruction” and the Political Transition in Thailand. Asian Politics & Policy, 6(3), 471-473.
Rockett, J., & Ramsey, D. (2016) Resident perceptions of rural tourism development: The case of Fogo Island and Change Islands, Newfoundland, Canada. Journal of Tourism and Cultural Change, 15(4), 299-318.
Ryan, C., & Huimin, G. (Eds.). (2009) Tourism in China: Destination, cultures and communities. Routledge.
Schiavone, F., & Esposito De Falco, S. (2016) Limits to creative destruction and technologies in practice: the case of ham radio. Technology Analysis & Strategic Management, 28(1), 60-75.
Schumpeter, J.A. (2014), Capitalism, Socialism and Democracy, 2 ed,Impact Books, Floyd, VA.
Yang, X., Xu, H., & Wall, G. (2019) Creative destruction: the commodification of industrial heritage in Nanfeng Kiln District, China. Tourism Geographies, 21(1), 54-77.
Ye, Z., & Nurse, K. (2013). Creative Industries for Youth: Unleashing Potential and Growth, UNIDO.
Sleuwaegen, L. and Boiardi, P. (2014) Creativity and regional innovation: Evidence from EU regions, Research Policy, 43(9): 1508-1522.
Zhang, J., Long, B., & Zhao, Y. (2019) Creative Destruction and Commercialization of Traditional Villages: Likeng, Wangkou, and Jiangwan in Wuyuan, China. In IOP Conference Series: Materials Science and Engineering (Vol. 592, No. 1, p. 012109). IOP Publishing.