ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی طرح مدیریت محله بر زندگی شهروندان شهر تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریسارا منیری فر 1 , رضا اسماعیلی 2 , منصور حقیقتیان 3 , حسین ایمانی جاجرمی 4
1 - دانشجوی دکترا بررسی مسائل اجتماعی ایران، واحد دهاقان، دانشگاه آزا داسلامی، دهاقان، ایران
2 - استادیار مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان(خوراسگان) ، ایران
3 - دانشیار جامعه شناسی، واحد دهاقان، دانشگاه آزا داسلامی، دهاقان، ایران
4 - رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران از سال ۱۳۹۳ تاکنون، عضو اصلی هیئت مدیره انجمن جامعهشناسی ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد اجتماعی, هویت محله, احساس امنیت, مدیریت محله, مشارکت شهروندان, رضایتمندی از زندگی,
ملخص المقالة :
توجه به محله به عنوان کوچکترین واحد سازمان فضای شهری و اتخاذ مدل مدیریت محله موجب انتقال کانون فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری به سطوح پائین تر شهری و ابعاد ملموس تر زندگی شهروندی می گردد در سالهای اخیر به دنبال بروز مشکلات ناشی از سست شدن و پیوندهای اجتماعی در شهرها و تشدید بیگانگی ساکنان نسبت به یکدیگر توجه به محله و اجتماعات محله ای را در نظر مدیران و مسئولان به خود جلب کرده است پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی برنامه مدیریت محله بر زندگی شهروندان شهر تهران می پردازد. بر همین اساس فرضیاتی از نظریات پاتنام، جیکوبز و پارسونز استنتاج شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و واحد تحلیل آن فرد می باشد. جامعه آماری شامل شهروندان بالای 15 سال شهر تهران است. در این تحقیق انتخاب نمونه ها از طریق نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفته است. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار Sample SPSS Power معادل 700 نفر برآورد شده است .و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها، در دو سطح (آمار توصیفی و آمار استنباطی) انجام گرفته است. از مهم ترین نتایج می توان نشان داد که متغیر مدیریت محله با متغیرهای مشارکت اجتماعی شهروندان، هویت محله ای و اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد اما بیشترین تاثیر را مدیریت محله بر مشارکت اجتماعی شهروندان با ضریب تاثیر 0.42 داشته است و بعد به ترتیب بر اعتماد اجتماعی و هو یت محله تاثیر گذار بوده است که ضریب تاثیر هر کدام به ترتیب برابر با ( اعتماد اجتماعی)0.32، ( هویت محله) 0.22 می باشد . از نتایج غیر مستقیم مدیریت محله می توان به احساس امنیت و رضایتمندی اشاره نمود .
1- Bernhard J. Kalkbrenner, Jutta Roosen( 2016) , Citizens’ willingness to participate in local renewable energy projects: The role of community and trust in Germany, Energy Research & Social Science, Volume 13, Pages 60-70.
2- Behlool, Mohammad Reza (2012) Assessing the neighborhood identity of Tehran citizens and the factors affecting it, Master Thesis, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran, Faculty of Humanities.
3- Bezi, Khoda Rahm (2012), Residential Neighborhood (Case Study of Zabol), Geographical Research Quarterly, Volume 27, Number 1, Serial Number 104, pp. 254-231.
4- Fekouhi, Nasser (2004), Urban Anthropology, Ney Publishing, Tehran.
5- Hadipoor, Halimeh (2009) Empowerment of Neighborhood Management System with Emphasis on Neighborhood and People's Participation (Sangalaj and Gharb Town), PhD Thesis, University of Tehran, Faculty of Geography.
6- Haghighatian, Mansour, Esmaili, Reza, Karimizadeh Ardakani, Somayeh (2015) The central neighborhood and the sense of belonging to the neighborhood among the residents of Tehran, Urban Sociological Studies, Fifth Year, No. 14.
7- Hutchings.J. (2011) Neighbourhood Management Research report. Birmingham City Council report,1-53.
8- Haralambos, Mike, and Martin Holborn. (2008) .Sociology: Themes and perspective.London : Harper Collins publishers.
9- Imani Jajarmi, Hossein (2005) Sociological Study of Factors Affecting the Performance of the Islamic Council of the City in Local Development, PhD Thesis in Development Sociology, University of Tehran, Faculty of Social Sciences.
10- Jacobs, Jane (2013) The Life and Death of America's Big Cities, translated by Hamidreza Parsi and Arezoo Platoni, Tehran University of Tehran.
11- Karimizadeh Ardakani, Somayeh (2015) Sociological Explanation of the Impact of Central Neighborhood Development in Tehran Metropolitan Administration, PhD Thesis, Social Issues of Iran, Islamic Azad University of Dehaghan.
12- MacLennan, A. (2011). Strategy execution translating strategy into action in complex organizations. New York: Routledge.
13- Maqbool Eghbal, Mahnaz (2012) A Survey of Tehran Citizens' Social Trust in the Municipality as One of the Challenges of Urban Management in Achieving Good Urban Governance (Study of 22 districts of Tehran), Collection of Good Governance Articles, Vol
14- Moeidfar, Saeedi Moghadam, Gholamreza (2010) The Role of Neighborhood Identity in Reducing and Controlling the Tendency to Abnormal Social Behaviors in the City (Study of Tehran Neighborhoods) Iranian Journal of Social Issues First Year, Vol 2.
15- Monirifar, Sara, Esmaili, Reza, Haghighatian, Mansour, Imani Jajarmi, Hossein (1396) Neighborhood-centered sociological study on social participation, Iranian Social Science Study, Volume 14, Number 3, 105-92.
16- Pill.M.& Bailey,N(2015) Can the state empower communities through localism? An evaluation of recent approaches to neighbourhood governance in England, Environment and Planning C: Government and Policy, 33 (2), pp. 289-304.
17- Putnam, Robert (2010) Social Capital, Trust, Democracy and Development, translated by Kian Tajbakhsh, Tehran, Shirazeh Research
18- Sharifian, Thani, M. (2001) Social Capital: Concepts and Theoretical Framework, Social Welfare Quarterly, First Year, Second Issue, pp. 2-18.
Vahida, Fereydoun, Negini, Somayeh (2012) Construction and Validation of Neighborhood Identity Scale, Urban Studies, Second Year, Second Issue, 35-58
Ujang, Norisideh. (2010).Place attachment and continuity of urban place identity.Asian Journal of Environment-Behavior Studies, 11, 41-74.