تحلیلی بر راهبردهای توسعه گردشگری شهری کلان شهر تبریز، با تاکید بر گونه گردشگری پزشکی
رحیم حیدری چیانه
1
(
برنامه ریزی شهری و منطقه ای- دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی- دانشگاه تبریز
)
حسن محمودزاده- برنامه ریزی شهری
2
(
دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
)
مهدی موذنی
3
(
جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز ایران
)
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, گردشگری شهری, کلان شهر تبریز, گردشگری پزشکی, چالش های توسعه,
ملخص المقالة :
جهانیسازی مراقبتهای بهداشتی موجب پیدایش شکل جدیدی از گردشگری در شهرها شده است که معمولاً بهعنوان گردشگری پزشکی شناخته میشود. گردشگری پزشکی یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد گردشگری در جهانم ی باشد که اکنون 60 میلیارد دلار در سال در سراسر جهان درآمد کسب میکند و به عنوان بخش سودآور برای کشورهای درحالتوسعه در حال ظهور میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تحلیل مهم ترین راهبردهای توسعه گردشگری شهری کلان شهر تبریز، با تاکید بر گونه گردشگری پزشکی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی -تحلیلی و هدف کاربردی است، جمعآوری اطلاعات و دادهها به دو صورت، کتابخانهای و پیمایشی از طریق پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و متخصصین گردشگری و پزشکی در شهر تبریز به تعداد 120 نفر که تعیین حجم نمونه نیز با استفاده فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام پذیرفته است. یافته ها و نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی در محیط نرمافزار SPSS 25 بیانگر آن است که اولین و مهمترین راهبرد در توسعه گردشگری پزشکی، عامل اقتصادی بوده که مقدار قابلتوجهی از واریانس را به خود اختصاص داده و همچنین در اولویتبندی مربوط به عاملها نیز از 4 شاخص با بار عاملی بالا هر 4 شاخص مربوط به عامل اقتصادی میباشد که این عوامل به ترتیب اهمیت مربوط به شاخص نرخ ارز ثابت و اقتصاد پایدار با بار عاملی (798/0)، وضعیت و ساختار نظام اقتصادی با بار عاملی (775/0)، ارائه خدمات باکیفیت با قیمتهای رقابتی و مقرون به صرفه با بار عاملی (668/0)، هزینههای مختلف پایین با بار عاملی (635/0) میباشد. نتایج گویای اهمیت و ارزش عامل اقتصادی و یا مزیت نسبی اقتصادی مقصد کلان شهر تبریز نسبت به عوامل دیگر است.