تحلیلی بر راهبردهای توسعه گردشگری شهری کلان شهر تبریز، با تاکید بر گونه گردشگری پزشکی
الموضوعات :
رحیم حیدری چیانه
1
,
حسن محمودزاده- برنامه ریزی شهری
2
,
مهدی موذنی
3
1 - برنامه ریزی شهری و منطقه ای- دانشکده برنامه ریزی و علوم محیطی- دانشگاه تبریز
2 - دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز
3 - جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده علوم محیطی، دانشگاه تبریز، تبریز ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, گردشگری شهری, کلان شهر تبریز, گردشگری پزشکی, چالش های توسعه,
ملخص المقالة :
جهانیسازی مراقبتهای بهداشتی موجب پیدایش شکل جدیدی از گردشگری در شهرها شده است که معمولاً بهعنوان گردشگری پزشکی شناخته میشود. گردشگری پزشکی یکی از سریعترین بازارهای در حال رشد گردشگری در جهانم ی باشد که اکنون 60 میلیارد دلار در سال در سراسر جهان درآمد کسب میکند و به عنوان بخش سودآور برای کشورهای درحالتوسعه در حال ظهور میباشد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تحلیل مهم ترین راهبردهای توسعه گردشگری شهری کلان شهر تبریز، با تاکید بر گونه گردشگری پزشکی صورت گرفته است. این پژوهش از نظر روش، توصیفی -تحلیلی و هدف کاربردی است، جمعآوری اطلاعات و دادهها به دو صورت، کتابخانهای و پیمایشی از طریق پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان و متخصصین گردشگری و پزشکی در شهر تبریز به تعداد 120 نفر که تعیین حجم نمونه نیز با استفاده فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انجام پذیرفته است. یافته ها و نتایج حاصل از آزمون تحلیل عاملی در محیط نرمافزار SPSS 25 بیانگر آن است که اولین و مهمترین راهبرد در توسعه گردشگری پزشکی، عامل اقتصادی بوده که مقدار قابلتوجهی از واریانس را به خود اختصاص داده و همچنین در اولویتبندی مربوط به عاملها نیز از 4 شاخص با بار عاملی بالا هر 4 شاخص مربوط به عامل اقتصادی میباشد که این عوامل به ترتیب اهمیت مربوط به شاخص نرخ ارز ثابت و اقتصاد پایدار با بار عاملی (798/0)، وضعیت و ساختار نظام اقتصادی با بار عاملی (775/0)، ارائه خدمات باکیفیت با قیمتهای رقابتی و مقرون به صرفه با بار عاملی (668/0)، هزینههای مختلف پایین با بار عاملی (635/0) میباشد. نتایج گویای اهمیت و ارزش عامل اقتصادی و یا مزیت نسبی اقتصادی مقصد کلان شهر تبریز نسبت به عوامل دیگر است.
1. Asghari Aghababa, M. (2011). Investigating urban tourism development strategies in Iran using the SWOT analytical model: Tabriz city (Master’s thesis, University of Zanjan, Faculty of Literature and Human Sciences, Department of Geography). [In Persian]
2. Bookman, M. Z., & Bookman, K. R. (2007). Medical tourism in developing countries. Palgrave Macmillan.
3. Esiyok, B., Çakar, M., & Kurtulmuşoğlu, F. B. (2017). The effect of cultural distance on medical tourism. Journal of Destination Marketing & Management, 6, 66–75. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2016.03.001
4. Carlisle, S., Johansen, A., & Kunc, M. (2016). Strategic foresight for (coastal) urban tourism market complexity: The case of Bournemouth. Tourism Management, 54, 81–95. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2015.10.005
5. Connell, J. (2006). Medical tourism: Sea, sun, sand, surgery. Tourism Management, 27(6), 1093–1100. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2005.11.005
6. Birch, D. W., Vu, L., Karmali, S., Johnson Stoklossa, C., & Sharma, A. M. (2010). Medical tourism in bariatric surgery. The American Journal of Surgery, 199(5), 604–608.
7. de Kadt, E. J. (1979). Tourism: Passport to development? Perspectives on the social and cultural effects of tourism in developing countries. Oxford University Press.
8. Gan, L. L., & Frederick, J. R. (2011). Medical tourism facilitators: Patterns of service differentiation. Journal of Vacation Marketing, 17(3), 165–183. https://doi.org/10.1177/1356766711409181
9. Ghasemi Yalquz-Aghaj, A. (2017). Evaluation of the medical tourism index and presentation of the development model of the export of medical services (a case study of East Azarbaijan province) (Doctoral dissertation, University of Tabriz, Faculty of Economics and Management). [In Persian]
10. Heydari, R. (2008). The basics of tourism industry planning (1st ed.). Samt Publications. [In Persian]
11. Horowitz, M. D., Rosensweig, J. A., & Jones, C. A. (2008). Medical tourism: Globalization of the healthcare marketplace. Medscape General Medicine, 9(4), 33–42.
12. Hosseini, S. S., & Taqvai, M. (2021). Compilation and evaluation of health village expansion indicators with the approach of medical tourism development in order to integrate services in Iran (a qualitative and quantitative study). Human Geography Research, 53(3), 1015–1034. [In Persian]
13. Majumdar, K. K., & Kishore, J. (2018). Medical tourism in India and its future prospects. International Journal of Preventive, Curative & Community Medicine, 4(2), 4–8. https://doi.org/10.24321/2454.325X.201809
14. Goering, L. (2008, March 28). For big surgery, Delhi is dealing. The Chicago Tribune.
15. Lubowiecki-Vikuk, A. L. (2011). Medical tourism as an export product in Polish economy.
16. Lunt, N., Horsfall, D., & Hanefeld, J. (2014). Handbook on medical tourism and patient mobility. Edward Elgar Publishing.
17. Meštrović, T. (2016). Medical tourism history. Retrieved from http://www.news-medical.net/health/Medical-Tourism-History.aspx
18. Momeni, K., Janati, A., Imani, A., & Khodayari-Zarnaq, R. (2018). Barriers to the development of medical tourism in East Azerbaijan province, Iran: A qualitative study. Tourism Management, 69, 307–316. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.05.007
19. Musa, G., Doshi, D. R., Wong, K. M., & Thirumoorthy, T. (2012). How satisfied are inbound medical tourists in Malaysia? A study on private hospitals in Kuala Lumpur. Journal of Travel & Tourism Marketing, 29(7), 629–646.
20. Naderi, N., Yazdani, R., & Behvar, S. (2021). Analyzing the negative consequences of medical tourism for sustainable development (Kermanshah case study). Tourism Management Studies, 16(54), 313–346. [In Persian]
21. Nilashia, M., Samad, S., Abdul Manaf, A., Ahmadie, H., Rashidf, T. A., Munshid, A., Almukadih, W., Ibrahimg, O., & Ahmede, O. H. (2019). Factors influencing medical tourism adoption in Malaysia: A DEMATEL-Fuzzy TOPSIS approach. Computers & Industrial Engineering, 137, 1–11.
22. Papoli-Yazdi, M. H., & Saqaei, M. (2006). Tourism (Nature and concepts). Samt Publications. [In Persian]
23. Runnels, V., & Turner, L. (2011). Bioethics and transnational medical travel: India, “medical tourism,” and the globalization of health care. Indian Journal of Medical Ethics, 8(1), 42–44. http://dx.doi.org/10.20529/IJME.2011.014
24. Sarmad, Z., Bazargan, A., & Hejazi, E. (2022). Research methods in behavioral sciences (41st ed.). Agah Publications. [In Persian]
25. Smith, M., & Puczko, L. (2009). Health and wellness tourism. Elsevier.
26. Smith, P. C., & Forgione, D. (2007). Global outsourcing of healthcare: A medical tourism model. Journal of Information Technology Case and Application Research, 9(3), 19–30. http://dx.doi.org/10.1080/15228053.2007.10856117
27. Stolley, K. S., & Watson, S. (2012). Medical tourism. ABC-CLIO.
28. United Nations World Tourism Organization. (2020). World tourism barometer. https://www.unwto.org/publication/unwto-world-tourism-barometer-and-statistical-annex-may-2020
29. Heung, V. C. S., Kucukusta, D., & Song, H. (2011). Medical tourism development in Hong Kong: An assessment of the barriers. Tourism Management, 32(5), 995–1005. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.08.012
30. Wong, W. K. (2017). Building the ASEAN Economic Community: Challenges and opportunities for cross border medical tourism development in Malaysia, Singapore and Thailand. Southeast Asian Social Science Review, 2(1), 93–114.
31. Yoong, W. L. (2016). Development of a holistic Internet marketing strategy framework (IMSF) in promoting medical tourism industry (MTI) in Malaysia (Master’s thesis, University Tun Hussein Onn Malaysia, Faculty of Technology Management and Business).
32. Ziyaei, M., & Torab Ahmadi, M. (2013). Understanding the tourism industry with a systemic approach (2nd ed.). Social Sciences Publications. [In Persian]
