بررسی میزان اثرگزاری شاخصهای اقتصادی در تحقق پذیری توسعه صنعت گردشگری در شهر فیروزآباد
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محمدعلی عباسی کشکولی
1
,
جلیل توتون چی
2
,
عباس علوی راد
3
,
محمد علی دهقان تفتی
4
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، گروه اقتصاد، واحد ابرکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ابرکوه، ایران
2 - استادیار گروه اقتصاد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - دانشیار گروه اقتصاد، واحد ابرکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ابرکوه، ایران
4 - استادیار گروه اقتصاد، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
تاريخ الإرسال : 14 الإثنين , ربيع الأول, 1441
تاريخ التأكيد : 10 الأحد , جمادى الأولى, 1441
تاريخ الإصدار : 09 الأربعاء , رمضان, 1442
الکلمات المفتاحية:
توسعه پایدار,
سرمایه گذاری,
شهر فیروزآباد,
اقتصاد گردشگری,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهش، بررسی جاذبه های مادی و معنوی گردشگری در شهر فیروزآباد با رویکرد کسب درآمد از جاذبه های متعدد و متنوع گردشگری و نهایتا رتبه بندی مولفه های اقتصادی موثر در توسعه گردشگری است. نوع تحقیق کاربردی و روش بررسی توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق گردشگران بازدید کننده از جاذبه های گردشگری در سال 1390 تا 1397 است. نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران برای گردشگران 388 نفر محاسبه گردید. همچنین پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 837/0 است که از قابلیت اعتبار بالایی برخوردار می باشد. در خصوص روایی نیز بررسی ها بر اساس نظرات متخصصین نشان می دهد پرسشنامه از روایی محتوایی خوبی برخوردار است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش پرالونگ و همچنین مدل تحلیل شبکه استفاده شده است. ارزیابی صورت گرفته از ارزش گردشگری قلعه دختر و آتشکده بر اساس روش پرالونگ نشان می دهد که شاخص قدمت معماری این دو اثر با ارزش 853/0 و 831/0 و معیار اجتماعی – اقتصادی این دو اثر به ویژه در جذب گردشگر و شکل گیری هسته های اجتماعی پیرامون آثار و قابلیت اقتصادی آنها نیز با 762/0 و 751/0 بیشترین نقش را در جذب گردشگران داشته اند. نتایج حاصل از مدل تحلیل شبکه نیز نشان می دهد شاخص های توان اقتصادی فیروزآباد شامل پتانسیل های ارزشمند در حوزه صنایع دستی (قالی – گلیم و گبه) ، محصولات دامی ارگانیک زندگی عشایری- انواع محصولات کشاورزی – میراث تاریخی ارزشمند که منشا شکل گیری واحدهای تجاری – خدماتی و ایجاد اشتغال هستند با مقدار 089/0 بیشترین نقش را در رونق گردشگری در شهر فیروزآباد دارد. این نتیجه با نتایج مدل پرالونگ که اشاره با قابلیت اقتصادی شهرستان دارد، منطبق است.
المصادر:
Tulayi, Simin. (2007), A Review of the Tourism Industry, Tarbiat Moallem University Press, Tehran.
Heidari Chianeh, Rahim (2010). Fundamentals of Tourism Industry Planning, Samat Publications, Tehran.
Zomordian, Jafar (2005), Geomorphotourism of the Caspian Sea coast, Geography Magazine and Regional Development.
Zangiabadi, Ali and Bagheri Kashkoli, Ali (2013), Analysis of the role of holy shrines in the development of religious tourism with emphasis on the role of shrines on the performance of development indicators (Case study: Imamzadeh Shahid), First International Congress of Imamzadegan, Organization Endowments and Charities, Isfahan.
Shayestehfar, Mahnaz (2010), Tourist Attractions, Religious Buildings, Ports and Islands of the Persian Gulf, Book of the Month of Art, No. 149.
Karachi, Roh Angiz (1396), Firoozabad, History and Culture, Publications of the Research Institute of Social Sciences and Cultural Studies, Tehran.
Mohammadi, Hamid Reza and Kourosh Khosravi (2008), The Role of Pilgrimage Tourism in Socio-Economic Development of Rural Pilgrimage Settlements, Volume of Geography Education, No. 85.
Nargesi, Shahin; Babaki, Ruhollah and Efati, Mahnaz (1397), A Study of the Relationship between Tourism, Economic Growth and Financial Development in Iran, Quarterly Journal of Financial Economics, Volume 12, Number 44.
Niknami, Kamaluddin; Fazel, Leila (2016), Identification and introduction of the ancient route of Bishapour-Firoozabad (Ardeshir Khoreh) in the Sassanid period and the early Islamic centuries, Iranian Archaeological Research, No. 11.
Alwani, Seyed Mehdi and Masoumeh, Pirooz Bakht (2006), The process of managing the world, Office of Cultural Research
Brinkhuijsen, M. (2007), A study of landscape design for leisure in Dutch cultural landscapes (provisional title). Wageningen, Wageningen UR
Gunn, C. A., (1994), Tourism planning: Basics, concepts, and cases, 3rd edition, Taylor & Frances, Washington.
Hall, C. M., (2000), Tourism planning: Policies, processes and relationships, Illustrated edition, Prentice Hall, New York.
Hall, C.M., Page, S. J. (2001), Tourism and Recreation. London: Routledge
Haughton, G., 1997, Developing Sustainble Urban Development Models, Cities, No, 14
Johnson, Lauren C. (2012), Selling Masculinity and Profiting from Marginality: Sex Work and Tourism in a Jamaican Resort Town, Doctoral Dissertation, University of South Florida
Khazaee Fadafan, F; Danehkar, A and Pourebrahim, sh (2018), Developing a noncompensatory approach to identify suitable zones for intensive tourism in an environmentally sensitive landscape Ecological Indicators, No, 87; journal homepage: www.elsevier.com/locate/ecolind
Kozhokulov, S., Chen, X., Yang, D., Issanova, G., Samarkhanov, K., Aliyeva, S., (2019), Assessment of Tourism Impact on the Socio-Economic Spheres of the Issyk-Kul Region (Kyrgyzstan), Sustainability, 11, 3886; doi:10.3390/su11143886
Marcotullio, Peter J. (2001). Asian Urban Sustainability in The Ara of globalization. Accepted 20 April, 2001, from the World Wide Web: http://www.elsevier.com /locate/habitatint.
Ouariti, O. Z. & Hamri, H. M., 2014, Business tourism towards improving the tourism offer in Morocco: Case of seaside town of Agadir, IJBTS International Journal of Business Tourism and Applied Sciences, Vol. 2, No. 2
Ramgulam, N., Raghunandan-Mohammed, K. & Raghunandan, M., (2012), An examination of the economic viability of sustainable business tourism in Trinidad, Review of Business and Finance Studies, Vol. 3, No. 2
Taygibova, T.T. (2011), Theimpact of the tourism industry on the country’s economy and socio-cultural sphere. In Proceedings of the International Scientific Conference on Actual Questions of Economic Sciences, Ufa, Bashkortostan, Russia, 20 October 2011; pp. 125–128. (In Russian).
_||_