میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد شهرداری (مطالعه موردی: شهرداری باقرشهر)
مهین حنیفه پور
1
(
کارمند
)
شهنام جباری
2
(
کارمند
)
بهنام جباری
3
(
کارمند
)
الکلمات المفتاحية: شهروندان, رضایتمندی, خدمات شهر, نظارت,
ملخص المقالة :
رشد سریع شهرنشینی در ایران سبب گردیده که شهرهای امروزی با مسائل زیادی روبه رو باشند, بدین منظور بایستی تشکیلاتی به صورت سازمان یافته اصولی و منظم به اداره امور شهر بپردازد. امروزه رضایتمندی شهروندان یکی از ابزارهای عمده در سنجش عملکرد شهرداریها محسوب میشد. از اینرو در این مقاله تلاش می شود که با استفاده از نظرات شهروندان میزان رضایت آنان از عملکرد شهرداری باقرشهر مورد سنجش قرار گیرد تا بتوان از این رهگذر با شناخت نقاظ قوت و ضعف عملکرد شهرداری راهکارهایی جهت بهبود عملکرد این سازمان و افزایش رضایت شهروندان ارائه نمود. جامعه آماری پژوهش را کلیه شهروندان شهر باقرشهر (65388) و حجم نمونه مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران 376 نفر از بین آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شده و با ابزار پرسشنامه موردبررسی قرارگرفته اند. از روش های تحلیل عاملی و آلفای کرونباخ به منظور سنجش روایی و پایایی ابزار پژوهش استفاده گردیده است که حاکی از مناسب بودن ابزار پژوهش بوده است. برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودارمیله ای، میانگین وانحراف استاندارد، حداقل و حداکثر و برای تحلیل آماری فرضیههای پژوهش از آزمون کلموگروف اسمیرنف، آزمون t تک نمونه-ایی، ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی چندگانه و رگرسیون چندگانه استفاده شد. براساس نتایج بدست آمده از میانگین شاخصهای مورد بررسی میزان رضایتمندی شهروندان از حوزه خدمات شهری در رتبه اول، خدمات عمرانی و ترافیکی در رتبه دوم، خدمات فرهنگی و فراغتی در رتبه سوم، ارزیابی عمومی در رتبه چهارم و کیفیت نظارت در رتبه آخر قرار دارد. با توجه به مقدار آمارههای t بدست آمده که در سطح آلفای 05/0 معنیدار است، در نتیجه کیفیت خدمات شهری ، کیفیت خدمات عمرانی و ترافیکی، کیفیت نظارت، کیفیت خدمات فرهنگی و فراغتی به شکل مثبت و معنی داری رضایت شهروندان را پیشبینی می کنند. کیفیت خدمات شهری توسط شهرداری بیشترین سهم را در رضایتمندی شهروندان داشت.