تأثیر مؤلفه های اقتصادی و جمعیتی شهر بر سفرهای درون شهری با دوچرخه (مطالعه موردی: شهر زنجان)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
شهرزاد مقدم
1
(دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
عیسی پیری
2
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
علی خدائی
3
(کارشناسی ارشد آمایش شهری، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران)
محمد غلامی
4
(استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شهر زنجان, دوچرخه, سفرهای کوتاه شهری, ویژگی های جمعیتی و اقتصادی,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر سفر با دوچرخه به عنوان شیوه سفر سبز و پایدار مورد توجه مدیران شهری و برنامه ریزان قرار گرفته است. در این راستا افزایش تسهیلات و امکانات برای افزایش ایمنی، راحتی و محبوبیت دوچرخه در صدر برنامههای شهری بوده است؛ این در حالی است که ویژگیهای جمعیتی و مولفههای اقتصادی تأثیر بسزایی در افزایش و کاهش بردارهای سفر با دوچرخه دارند. این نوشتار مطالعهای کاربردی با هدف شناسایی مولفههای اقتصادی و جمعیتی موثر بر سفر با دوچرخه و با روش توصیفی - تحلیلی است. به منظور آمادهسازی دادهها از سیستم اطلاعات جغرافیایی وتجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار متلب استفاده شده است. تمامی محاسبات آماری این نوشتار زمین آمار بوده؛ سطح معناداری و ضریب همبستگی به تفکیک 150 ناحیه ترافیکی محاسبه شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که رابطه معناداری بین مولفههای اقتصادی و جمعیتی با بردارهای سفردوچرخه در شهر زنجان وجود دارد. متغیر تراکم جمعیت دانش آموزان و سکونت شاغل در محل (46/0) و (42/0) دارای بالاترین ضریب همبستگی است. یافتههای پژوهش نشانگر آن است که با افزایش جمعیت زنان و جمعیت بیکار بردارهای سفر با دوچرخه در شهر زنجان کاهش می یابد.
"Investigation of Urban Traffic Volume Reduction by Creating Specific Cycling Routes: A Case Study of Historical Context of Shiraz City".Geographical Journal of Planning, No. 8, pp.19.[ in Persian].
_||_