اثر رضایت ساکنین از مقصد گردشگری بر تبلیغات دهانبهدهان با میانجیگری دلبستگی به مکان و تعامل (مورد مطالعه: منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
یزدان شیرمحمدی
1
,
سید اسحاق جلالیان
2
,
منصور رضاعلی
3
,
مریم بهرامی
4
1 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور
2 - استادیار جغرافیا وبرنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - دانش آموخته دکتری رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تربیت مدرس
4 - کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی دانشگاه پیام نور
تاريخ الإرسال : 29 السبت , محرم, 1441
تاريخ التأكيد : 21 الأربعاء , ربيع الثاني, 1441
تاريخ الإصدار : 01 الأربعاء , ذو الحجة, 1441
الکلمات المفتاحية:
وابستگی مکانی,
برند مقصد,
جذب گردشگر,
تبلیغات دهان به دهان,
قلعه رودخان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی رضایت ساکنان از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان به واسطه متغیرهای هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد ساکنان در دو منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان پرداخته شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمرهی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار میگیرد. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و جهت تعیین ثبات درونی ابزار از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیک عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد، رضایت گردشگران از مقصد بر هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد اثر مثبت و معناداری دارد؛ و همچنین هویت مقصد، وابستگی نسبت به مقصد، دلبستگی عاطفی به مقصد، پیوند اجتماعی، خاطره از مقصد و انتظار از مقصد بر تبلیغات دهان به دهان اثرگذار است. با توجه به ضرایب مسیر مدل این پژوهش دلبستگی به مکان به میزان 518 درصد قدرت پیشبینی تغیرات مربوط به تبلیغات دهان به دهان را برخوردار است. همچنین رضایت گردشگران از مقصد توانایی پیش بینی 33 درصد از تغییرات دلبستگی به مکان را دارد، رضایت گردشگران از مقصد نیز میتواند 168 درصد از تغییرات تعامل با مکان را پیشبینی کند. تعامل با مکان نیز به میزان توانایی پیشبینی 422 درصد تغییرات متغیر را تبلیغات دهان به دهان دارد.
المصادر:
Pandi, Keyvan (2018). Fomenat Land and People, Rasht: Ilya Culture (In persian).
Amerson, K., Rose, J., Lepp, A., & Dustin, D. (2019). Time on the trail, smartphone use, and place attachment among Pacific Crest Trail thru-hikers. Journal of Leisure Research, 1-17.
Balaji, M. S, Roy, S. K, & Lassar, W. M. (2017). Language divergence in service encounters: Revisiting its influence on word-of-mouth. Journal of Business Research, 72, pp. 210-213.
Cardinale, S, Nguyen, B, & Melewar, T. (2016). Place-based brand experience, place attachment and loyalty. Marketing Intelligence & Planning, 34(3), pp. 302-317.
Chang, J.H, & Wang, S.H. (2019). Different levels of destination expectation: The effects of online advertising and electronic word-of-mouth. Telematics and Informatics, 36, pp. 27-38.
Chen, N. C, Dwyer, L, Firth, T. J. J. o. H, & Management, T. (2018). Residents' place attachment and word-of-mouth behaviours: A tale of two cities. 36, pp. 1-11.
Eelen, J, Özturan, P, & Verlegh, P. W. J. (2017). The differential impact of brand loyalty on traditional and online word of mouth: The moderating roles of self-brand connection and the desire to help the brand. International Journal of Research in Marketing, 34(4), pp.872-891.
Garcia, G, Vandesande, A, & van Balen, K. (2018). Place attachment and challenges of historic cities: A qualitative empirical study on heritage values in Cuenca, Ecuador. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 8(3), pp.387-399.
Heidari, K., Heydarinejad, S., Saffari, M., & Khatibi, A. (2019). Investigating the leisure behavior of Iranians: the structural model of serious leisure, recreation specialization and place attachment. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events, 1-17.
Keshavarz, Yousef (2014) Modeling Structural Equations (Using AMOS AMOS) Mehraban Book Publishing, First Edition. (In persian).
Krishnamurthy, A, & Kumar, S. R. (2018). Electronic word-of-mouth and the brand image: Exploring the moderating role of involvement through a consumer expectations lens. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, pp. 149-156.
Lee, K. Y, & Choi, H. (2019). Predictors of electronic word-of-mouth behavior on social networking sites in the United States and Korea: Cultural and social relationship variables. Computers in Human Behavior, 94, pp. 9-18
Li, P, Yang, X, Yang, L.X, Xiong, Q, Wu, Y, & Tang, Y. Y. (2018). The modeling and analysis of the word-of-mouth marketing. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 493.
Liu, Y.C, Lee, B.H, Lo, Y.C, & Yeh, S.S. (2018). The Effect of Activity Involvement on Place Attachment with Co-Creation as a Mediator Advances in Hospitality and Leisure (pp. 41-56): Emerald Publishing Limited.
Mehrad, D, & Mohammadi, S. (2017). Word of Mouth impact on the adoption of mobile banking in Iran. Telematics and Informatics, 34(7), pp.1351-1363.
Münnich, M. S. C. (2019). Toward the Value Growth Model of Social Commerce: Taxonomy, Determinants, and the Effect of Humor on Prosumer Engagement in Electronic Word-of-Mou.
Nasiri hendehkaleh, E., ganji, N. (2018). Measuring the satisfaction of tourists from the quality of urban services using the Kano model (A case study of Nahj-ol-Balagheh Tehran garden. urban tourism, Urban Tourism Magazine 5(2), 121-134. (In persian).
Nuseir, M. T. (2019). The impact of electronic word of mouth (e-WOM) on the online purchase intention of consumers in the Islamic countries–a case of (UAE). Journal of Islamic Marketing.
Park, S.J, Lee, Y.R, & Borle, S. (2018). The shape of Word-of-Mouth response function. Technological Forecasting and Social Change, 127, pp. 304-309.
Pourjafar, M., Izadi, M., khabiri, S. (2016). Place Attachment; Conceptualization, Principals and Criteria. Hoviatshahr, 9(24), 43-54. (In persian).
Ram, Y, Björk, P, & Weidenfeld, A. (2016). Authenticity and place attachment of major visitor attractions. Tourism Management, 52, pp. 110-122.
Rezvani, N., Behzadfar, M., Habibi, K. (2017). The Evaluation of Environmental qualities in historic tissues based on sense of place (Case study: the Sarcheshme Neighborhood of Gorgan). Urban Planning Research Journal, 8(29), 23-42. (In persian).
Sajjadzadeh, Hassan and Sharifi, Adel and Asadi, Mohammad Ali and Sharifi, Neda (2015). Spatial attachment and perception of environmental quality on the sense of satisfaction in traditional neighborhood (Case study: Haji Hamadan neighborhood). Urban Planning Research Journal, 6(22) 139-152. (In persian).
Septianto, F, & Chiew, T. M. (2018). The effects of different, discrete positive emotions on electronic word-of-mouth. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, pp. 1-10.
Shaikh, A. A, Karjaluoto, H, & Häkkinen, J. (2018). Understanding moderating effects in increasing share-of-wallet and word-of-mouth: A case study of Lidl grocery retailer. Journal of Retailing and Consumer Services, 44, pp. 45-53.
Statistical Yearbook (2016), Chapter 11, Transportation, Iran Statistical Center
Statistical Yearbook (2016), Chapter 18 of Culture, Sport and Tourism, Iran Statistical.
Statistical Yearbook (2016), Chapter Two, Population, Iran Statistical Center
Strzelecka, M., Boley, B. B., & Woosnam, K. M. (2017). Place attachment and empowerment: Do residents need to be attached to be empowered? Annals of Tourism Research, 66, 61-73.
Stylidis, D. (2019). Using destination image and place attachment to explore support for tourism: tourism vs. non-tourism employees. Journal of Hospitality and Tourism Research.
Su, L, Huang, Y, & Hsu, M. (2018). Unraveling the impact of destination reputation on place attachment and behavior outcomes among Chinese urban tourists. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 1(4), pp. 290-308.
Uchinaka, S, Yoganathan, V, & Osburg, V.S. (2019). Classifying residents' roles as online place-ambassadors. Tourism Management, 71, pp.137-150.
Ujang, N, Kozlowski, M, & Maulan, S. (2018). Linking place attachment and social interaction: towards meaningful public places. Journal of Place Management and Development, 11(1), pp.115-129.
Wakefield, L. T, & Bennett, G. (2018). Sports fan experience: Electronic word-of-mouth in ephemeral social media. Sport Management Review, 21(2), pp. 147-159.
Yasouri, M., Shakerinia, I., Shafiee Masuleh, S. (2015). The Relationships between Satisfaction, Attachment, and Behavioral Intentions among Tourists (Case Study: Bandar-e-Anzali Tourists). Journal of Tourism Planning and Development, 4(13), 206-229. (In persian).
_||_