تاثیر کیفیت خدمات الکترونیک در شهرداری بر قصد استفاده مداوم و رضایت شهروندان(مطالعه موردی شهرداری شیراز)
محمد خیری
1
(
- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
)
صدیقه پرون
2
(
- استادیار، گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
)
الکلمات المفتاحية: مدلسازی معادلات ساختاری, خدمات دولت الکترونیک, رضایتمندی شهروندان, قصد استفاده مداوم شهروندان,
ملخص المقالة :
در جهان امروز، زندگی به شدت در حال تغییر و تحول است، و ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات، به ویژه پیادهسازی دولت الکترونیک، یکی از تغییرات اصلی و مهم در این فرآیند است. دولت الکترونیک به عنوان یکی از اصلیترین تغییرات در عرصه مدیریت شهری، امکان ارائه خدمات به شهروندان را با کارایی بالا و مشارکت شهروندان فراهم میآورد. یکی از چالشهای مهم در این زمینه، پذیرش و به کارگیری خدمات دولت الکترونیک توسط شهروندان است. شهرداری الکترونیک برای شهروندان بستری فراهم میکند تا بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با حداکثر کارایی دریافت کنند. بنابراین، تضمین رضایت شهروندان از خدمات الکترونیکی شهرداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مطالعه، تأثیر کیفیت خدمات الکترونیک بر قصد استفاده مداوم از خدمات دولت الکترونیک و رضایت شهروندان از این خدمات بررسی شده است. جامعه آماری این پژوهش کاربران سایت شهر الکترونیک شیراز بوده و از ابزارهای جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش از تحلیلعاملی و تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای LISREL وSPSS استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که کیفیت خدمات شهر الکترونیک شیراز تأثیر مستقیم و معناداری بر قصد استفاده مداوم از خدمات الکترونیک و رضایت شهروندان از این خدمات دارد. همچنین، تأثیر مثبتی از کیفیت درک شده از خدمات الکترونیک بر قصد استفاده مداوم از این خدمات نیز تأیید شده است. در نتیجه، مدیران شهرداری میتوانند از یافتههای این تحقیق بهرهبرداری کنند تا توانمندی دولت الکترونیک را بهبود بخشند و رضایت شهروندان را تضمین کنند. رضایت مشتریان از اهمیت ویژهای برخوردار است و میتواند به ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان و استفاده مداوم از خدمات الکترونیکی منجر شود.
_||_