ارزیابی توسعه بازاریابی گردشگری شهری (مطالعه موردی: شهر سنندج)
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریحمید اسکندری 1 , بختیار عزت پناه 2 , کریم حسین زاده دلیر 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - استادیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
3 - استاد گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه, گردشگری شهری, بازاریابی, شهر سنندج, تبلیغات,
ملخص المقالة :
چکیده مقدمه: شهر به عنوان عالیترین زیستگاه انسان دارای پتانسیلها و امکانات زیادی است که قادر به پاسخگویی به نیازها و خواستههای شهروندان و بازدیدکنندگانش است، از این رو، همواره شهر به عنوان مبدا و هم مقصد توسعه بازاریابی گردشگری مطرح بوده است.شهر تاریخی سنندج با دارا بودن میراث فرهنگی و هنری و تاریخی، فرصتهای بسیار مناسب برای جذب گردشگران از تمام نقاط دنیا و ایران داراست، اما با وجود جاذبههای گردشگری فراوان وموقعیت مناسب و مساعد جغرافیایی و وجود بسیاری از مواهب طبیعی و فرهنگی و انواع جاذبههای قابل عرضه به بازارهای جهانگردی بینالمللی، مسأله توریسم در شهر سنندج و تاثیر آن بر بازاریابی شهر تا کنون جایگاه واقعی خود را نیافته است که این به دلیل شناسایی نکردن مکانهای مناسب برند گذاری و بازاریابی گردشگری است.هدف کلی این پژوهش، ارزیابی بازاریابی گردشگری شهری است که در دو مقوله، ارزیابی انواع رسانههای تبلیغاتی کارامد و ارائه راهکارهایی برای توسعه گردشگری در شهر سنندج را مورد ارزیابی قرار داده است.روش پژوهش در این پژوهش، ترکیبی از روشهای توصیفی- تحلیلی و ژرفانگر است. روش: شیوه گردآوری دادههای پیمایشی- کتابخانه ای میباشد. جامعه آماری مورد استفاده شده در این پژوهش گردشگران ورودی از هفت منطقه گردشگری به شهر سنندج و کارشناسان بخشهای گوناگون گردشگری تشکیل میدهند. حجم نمونـه با استفاده از فرمول کوکران، از بین کل جاذبههای گردشگری چند منطقه به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شـد و پرسشنامههـا به صورت تصادفـی بین آنها توزیـع و جمعآوری گردیــد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از روش بازبینی و بررسی نظر مشارکت کنندگان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارspss و excel استفاده شده است. یافتهها: نتایج بدست آمده از فرضیه فریدمن و مدل شباهت به گزینه ایده آل فازی نشان میدهد که تمامی شاخصهای مربوط به ترغیب گردشگران برای سفر، معنیدار بوده است؛ تهیه فیلم و برنامه تلویزیونی (با میانگین 3.95)، تهیه لوح فشرده بروشور و عکس (با میانگین 2)، اطلاعرسانی اینترنتی (با میانگین 2.95)، انتشار روزنامه و مجلات (با میانگین 2.93)، کتاب راهنما (با میانگین 1.5)، برپایی سمینارهای و کنفرانسها (با میانگین 1)، بر ترغیب پاسخگویان به سفر به شهر سنندج تأثیـر گذار بوده است.
1- Abbasi, (2010). The game of Aristotle's fence, Alaei, Massoud, Urban tourism and its outcome with ecotourism Study: provence Kurdistan
2- Aghaei, P., Razavian, M.T., Saeedi Rad, M. & Khoraei, M. (2015). Analysis of the components affecting the satisfaction of tourism destinations under study: Tourists of Qorveh city, Quarterly Journal of Geographical Space of Tourism, Volume 4, Number 14, pp. 114-97.
3- Albuquerque, H. & Carlos, C. (2018). Filomena Martins. Tourism Management Perspectives. The use of Geographical Information Systems for Tourism Marketing purposes in Aveiro region (Portugal), Volume 26, pp 172-178
4- Arasl, H., & Baradarani, S. (2014). European Tourist Perspective on Destination Satisfaction in Jordan’s industries. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No 109, pp. 1416 – 1425.
5- Behboodi, O., Rajouei, M., Zarei, A., Shojaei Baghini, G. (1397). Designing a Model for Marketing Performance Evaluation Criteria in Iran's Tourism Industry, Scientific-Research Quarterly Journal of Tourism and Development, Year 7, No. 4, Winter '97, pp. 61-82.
6- Benjamin Esu, B. & Ebook Arrey, V. (2009). Tourists Satisfaction with Cultural Tourism Festival a Case Study of Calabar Carnival Festival, Negeria, international journal of Business and Management, Vol. 4, No3.
7- Bidokhti, A., Nazari, A. A., & Nazari, M. (2009). The role of marketing in tourism development, Journal of Management Perspective, No. 32, pp. 68-49.
8- Brown Keith, G. (2009). "Island Tourism Marketing Music and Culture", International Journal of Culture Tourism and Hospitality, 3 (1), 25-32
9- Claver-Cortés, E., Molina-Azorı, J. F., & Pereira-Moliner, J. (2007). Competitiveness in mass tourism. Annals of Tourism Research, Vol 34, No 3, pp. 727-745.
10- Dolnicar, S., Ring, A. (2014). Tourism marketing research: Past, present and future. Annals of Tourism Research.Volume 47, Pages 31-47.
11- Ebrahimi, A.H., Ghaderi, I., Rahmati S. Gh., & Akbari, R. (2015). Study of attracting advertisements on exemplary tourists: International tourists of Isfahan, Journal of Geography and Development, No. 17.pp28-42
12- Edward, G. Mcwilliams, John. L. crompton. (1997). Measuring the Effectiveness of -Destination Marketing Campaigns: Comparative Analysis of Conversion Studies tourism Management, Volume 18, Issue 3, PP: 127-137
13- Eusebio, R., Andreu, J., & Belbeze, M. (2006). Measures of marketing performance: a comparative study from Spain. International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol 18, No 2, pp. 145-155.
14- Font, X., & Ahjem Tor, E. (1999). Searching for a balance in tourism development strategies, international journal of contemporary hospitality management, Volume: 11; Issue: 2/3, PP: 73-77
15- Gilmore, J. H. (2002). "Differencing Hospitality Cooperation’s via Experiences", Cornell Hotel and Restaurant: Quarterly,4(3), 87-92.
16- heidari, R. (2008). principles of plaining the tourism industry (per_sina)
17- Hjalager, A. M. (2007). Stages in the economic globalization of tourism. Annals of Tourism Research, Vol 34, No 2, pp. 437-457.
18- James F., Petrick, X., (Robert) L., & Sun-Young, P. (2007). Cruise Passengers' Decision-Making Processes, Journal of Travel & Tourism Marketing , Volume 23, pp. 208-218
19- Lomsden, L. (2001). Tourism Marketing, translated by Mohammad Ebrahim Goharian, Office of Cultural Research, Second Edition.
20- Movahed, A. (2007). Urban Tourism, Shahid Chamran University Press.
21- Nouri Kermani, A., & Zoghi, A. (2009). The game of Aristotle's fence, Alaei, Massoud, Urban tourism and its outcome with ecotourism Study: provence Kurdistan, Geographical Space, No. 26, pp. 157-136.
22- Panel, P., & Ely. A. (2013). Selling Mexico: Marketing and tourism values., Tourism Management Perspectives, Volume 8, pp 80-89
23- Ranjbarian, B., & Zahedi, M. (2010). Tourism Marketing, Third Edition, Chahar Bagh Publications.
24- Rubén Molina Martíneza, Melissa Ochoa Galván, A., Ana María GilLafuenteb. (2014). Public Policies and Tourism Marketing. An Analysis of the Competitiveness on Tourism in Morelia, Mexico and Alcala de Henares, Spain., Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 148, pp 146-152
25- Salman, Y., & Fan, X. (2018). Halal culinary and tourism marketing strategies on government websites: A preliminary analysis. Tourism Management. Volume 68, pp 423-443
26- Sampaio, C., Simões, C., Perin, M., & Almeida, A. (2011). Marketing metrics: Insights from Brazilian managers. Industrial Marketing Management, 40: 8–16.
27- Sardi Mahkan, A. (2001). A Study of Marketing Role in the Tourism Industry of the Holy City of Mashhad ", Arshad Bachelor's Degree, Tarbiat Modares University.
28- Seifaldini, F., Rashidi, M., Hassani, A., & Shabanifard, M. (2010). Evaluation of urban tourism quality and capacity based on the behavioral pattern of tourists and the host community, case study, Asfahan city, Journal of Geography 6, Human Geography No. 6, pp. 67 -88.
29- Shams, M., & Amini, N. (2009). Evaluation of Iranian Cultural Index and its Impact on Tourism Development, Quarterly Journal of Human Geographical Research, First Year, No. 4, pp. 93-81.
30- Strauss, A., & Corbin, J.M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Sage Publications, Inc.: Thousand Oaks, CA.
31- Theobald, W. F. (2005). The meaning, scope, and measurement of travel and tourism. Global tourism, NO 3, PP. 23-48.
32- Tosum, C. & Jenkins, L. (1996). "Regional Planning Approach to Tourism Development: The Case of Turkey", Tourism Management, 17 (7), 112-119.
33- Vanhove, N. (2005). The Economics of Tourism Destinations. U.K. Elsevier Publishing.
34- Weaver, D., & Lawton, L. (2002). Tourism management, 2nd Edition,Sydney: John Wiley and Sons Australia.
35- Williams, A. (2006)."Tourism Hospitality Marketing: Fantasy, Feeling and Fun", International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18 (6), 482-491.
36- Yu, H. & Littrell, M.A. (2005). Tourists shopping Orientation for Handcrafts, jurnal of Travel and Tourism Marketing. Vol.18,No.4:1-19.
_||_