عوامل مؤثر در الگوی مدیریت راهبردی شهرهای مذهبی مورد: شهر مقدس قم
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
غلامرضا کاظمیان
1
(دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
میر علی سید نقوی
2
(دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
داود حسین پور
3
(دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
سید علی بیگدلی
4
(دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیریت شهری, کلانشهر, قم, مدیریت راهبردی, شهر مذهبی,
ملخص المقالة :
ویژگی مذهبی در کلانشهر قم، مؤلفهای است که بر کلیه ابعاد محیطی و زمینهای این شهر سایه انداخته و مدیریت آن را با سایر شهرها متفاوت ساخته است. به همین جهت توجه به کنشگران متعدد و متکثر و عوامل خاص و متنوع مؤثر بر فرآیند مدیریت راهبردی کلانشهر مذکور و توجه به روابط بین آنها مشتمل بر همکاری و هم رأیی میان کنشگران و هماهنگی میان عوامل؛ در کنار در نظر گرفتن مسایل رَویهای و ارتباطی فرآیند مدیریت راهبردی، کمک شایانی به افزایش کارایی و اثربخشی الگوی مدیریت راهبردی کلانشهر یاد شده خواهد کرد. این پژوهش با استفاده از روش تحقیق ترکیبی (کمّی و کیفی) و با بهرهمندی از ابزار پرسشنامه، به اعتبارسنجی الگوی طراحی شدة بخش کیفی تحقیق، پرداخته است. تحلیل پرسشنامههای تکمیل شده توسط 255 نفر از افراد ذیربط؛ مشتمل بر مدیران و متخصصین مدیریت شهری به عنوان نمونه پژوهش، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، آزمونهای T و فریدمن و با کمک نرمافزار SPSS، 6 عامل اصلی در قالب 22 عامل فرعی مؤثر بر مدیریت راهبردی کلانشهر مذهبی قم مورد بررسی قرار داده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، تاثیر معنادار محیط و زمینه نهادی مدیریتی شهر، کنشگران و بازیگران محیطی شهر، عوامل محیطی شهر، روابط بین بازیگران و کنشگران محیطی شهر، روابط بین عوامل محیطی شهر و همچنین عوامل فرآیندی مدیریت راهبردی شهر بر مدیریت راهبردی شهر قم مورد تایید قرار گرفته که روابط بین عوامل محیطی شهر دارای میانگین رتبه بالاتری نسبت به سایر عوامل در تاثیر گذاری بر مدیریت راهبردی کلانشهر مذهبی قم می باشد.
_||_