ارزیابی فرهنگ سازمانی در نیروهای ایستگاهی خط 1 قطار شهری مشهد بر اساس مدل دنیسون
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
امید علی خوارزمی
1
(استادیار گروه مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
سیدمحمد باخرزی قزالحصار
2
(کارشناس ارشد مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
وحید هزاره
3
(کارشناس ارشد مدیریت امور شهری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران)
الکلمات المفتاحية: مدیریت شهری, فرهنگ, فرهنگ سازمانی, مدل دنیسون, قطار شهری مشهد,
ملخص المقالة :
فرهنگ به معنای ارزشهای مشترک میان افراد یک گروه است. این گروه میتواند یک خانواده، یک سازمان، شهر یا یک کشور باشد. این مفهوم وقتی در قالب سازمانی بررسی شود فرهنگ سازمانی را میسازد و به سبب نقش و تأثیرات آن در افزایش کارایی و بهرهوری و تأثیر بر محیط درونی و بیرونی سازمان، ضرورت مطالعاتی فراوانی دارد و به طور خاص در سازمانهای متولی مدیریت شهری که آسایش و رضایت شهروندان از خطی مشیهای آنها است بیشتر میشود. جامعهی آماری تحقیق پرسنل ایستگاهی خط1 قطار شهری مشهد 330 نفر میباشد و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 178 نفر است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامهی استاندارد مدل دنیسون به دست آمده و در نرم افزار SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شده است. آزمون آماری T تک نمونهای جهت ارزیابی وضع موجود، آزمون تحلیل واریانس یک راهه (One-Way ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه برای بررسی تفاوت معناداری بین ابعاد مختلف فرهنگ سازمان و آزمون T زوجی برای تعیین میزان اختلاف وضع موجود با وضع مطلوب مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمونهای آماری فرضیات تحقیق نشان داد بعد انطباقپذیری دارای بیشترین مطلوبیت (میانگین توصیفی:015/3)، ابعاد مأموریت (میانگین توصیفی:77/2) و درگیرشدن در کار (میانگین توصیفی:80/2) نامطلوب و بعد یکپارچگی (میانگین توصیفی:70/2) در پایینترین وضعیت نامطلوبیت قرار دارد؛ همچنین مشخص شد که بین ابعاد اصلی مدل اختلاف معناداری وجود داردبه طوری که بین وضع موجود و وضع مطلوب از دیدگاه کارکنان در ابعاد چهارگانه اصلی این مدل شکاف معناداری وجود دارد که بیشترین اختلاف و شکاف با وضعیت مطلوب در بعد درگیر شدن در کار (با اختلاف میانگین: 813/0) است.
_||_