طراحی الگوی سنجش رضایت شهروندان و مراجعین مدیریت خدمات شهری و کانال های ارتباط با شهروند (مورد کاوی: منطقه ویژه اقتصادی پارس)
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
سید احمد هاشمی
1
,
ابوالفضل عباسی
2
1 - استادیار دانشکده علوم انسانی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران
2 - دانشجوی دکتری واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران و پژوهشگر حوزه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
تاريخ الإرسال : 17 الإثنين , رمضان, 1438
تاريخ التأكيد : 18 الجمعة , شعبان, 1439
تاريخ الإصدار : 05 السبت , شعبان, 1439
الکلمات المفتاحية:
شهروندان,
خدمات شهری,
رضایت,
عسلویه,
شهرداری,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سنجش رضایت شهروندان و مراجعین مدیریت خدمات شهری و کانالهای ارتباط با شهروند انجام شد. پژوهش از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ شیوهی جمعآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعهی آماری شامل کلیه شهروندان در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به تعداد نامحدود میباشد که پس مشورت با متخصصان از طریق فرمول کوکران 300 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بررسی میزان رضایت شهروندان از خدمات واحد مدیریت شهری منطقه ویژه بود. که روایی آن علاوه بر تحلیل گویه، مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 83/. محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمـار استنباطی (تی و مدل معادلات ساختاری)، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ 12 مؤلفهی وضعیت نور و روشنایی، وضعیت پروژه های عمران شهری، وضعیت مهندسی ایمنی، وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت علایم و تابلوهای شهری، وضعیت جمعآوری پسماند، وضعیت تنظیف شهری، وضعیت سرویس های بهداشتی، وضعیت فضای سبز، وضعیت سلامت شهروندان، وضعیت امنیت اجتماعی و وضعیت زیست محیطی بر رضایتمندی از خدمات عمومی تأثیر معناداری بر رضایت شهروندان دارد. همچنین میانگین (انحراف معیار) مربوط به وضعیت هر 12 مؤلفه میانگینی بالاتر از میانگین فرضی جامعه (0/3)، دارند. لذا، وضعیت تمامی 12 حوزه از دیدگاه شهروندان مطلوب است.
المصادر:
Akgul, Deniz (2013), Mcasuring the Satisfacion of citizens for the Scrviccs givcn by the municipality: the case of kirsehir municipality. Proccdia – Social and Bchavioral Scinces, 62: 555.
Barkpour, N., Goharipour, H., & Karimi, M., (2015), The analysis of municipalities performance based on measuring the satisfaction of the municipality, municipal services. Case studies: Areas 1 and 11 in Tehran. Journal of Urban Management, 25.
Boswell, W. R. & Boudreau. F (2015),Urban vulnerability and good govemance. Jour nal of conticies and crisis msnsgement.
Cloutier, Scott A., Jenna R. Jambeck a, Norman R. Scott, (2015): Application of the Sustainable Neighborhoods for Happiness Index (SNHI) to coastal cities in the United States, Ocean & Coastal Management, Available online xxx: 1-7.
Gutiérrez Rodriguez, P., Vazquez Burguete, J., Vaughan, R., Edwards, J., (2009),“The Transformation of Municipal Services: towards Quality in the Public Sector”, Spain.
Hekmatniya, H., Mousavi, M.N., (2007), Evaluation of factors influencing the satisfaction of citizens of the performance of municipality. Case Study: Yazd. Quarterly of Geography and Development: 9.
Lee, C.E., Gim, G., Yoo, B., (2009), The Effect of Rrelationship Quality on Citizen Satisfaction with Electronic Government Services. The Marketing Management Journal, 19 (2)
Luederitza, Ch., Langa, D. J., Von Wehrden, H., (2013): A systematic review of guiding principles for sustainable urban neighborhood development, Landscape and Urban Planning, No. 118: 40– 52.
Moidfar, S., & Zahani, Gh. A. (2013), The study of teachers’ job dissatisfaction, and the effective social factors. Case Study: Teachers in Nishabur. Journal of Sociology, Tehran, 5(1).
Najafi kani, A. A., Babaeian, T., & Karami, Sh. (2013), The study of citizens’ satisfaction of the performance of municipality in midlands. Case Study: Babel. The Fourth Conference on Planning and Urban Management: Mashhad.
Rabbani, S.A., Kianpoor, M., (2013), Principles of civil service management in the municipality. Publications of municipalities and counties of the country, 1.
Rjabsalahy, H., (2014), Structure of local government, municipality and urban management, planning and urban management, theoretical issues and empirical challenges. Publications of the Municipalities of the Country: Tehran.
Safaeepour, M., Hosseini Shahparian, N. A., & Abbasi, Z., (2014), The study of the level of satisfaction and participation of citizens in municipality’s infrastructure projects. Case Study IZEH. The Sixth Conference, emphasizing the elements of urban planning and management: Mashhad.
Shayan, H., Taghilo, A., & Khosrowbeygi, R., (2011), The study of villagers’ satisfaction of residential areas. Case study: Komijan City. Village and Development Journal, 3.
.Shokoei, H., (2006), School of Geography and Environmental Philosophy (2nd ed.). Gytashnasy.
Taghvaei, M., Babanasb, R., & Mousavi, CH., (2009), Analysis of the factors affecting the participation of citizens in urban management. Case Study: Tabriz, Zone 4. Urban and Regional Studies, 1(2).
Taherian, A., (2012), Factors influencing the satisfaction of library users with an emphasis on specialized library. Book Quarterly, 70.
Van Ryzin, G., (2006), Pieces of a puzzle: Linking government performance, citizen satisfaction, and trust, USA.
_||_