بررسی عوامل مؤثر بر حمل و نقل پایدار شهری بر پایه نظریه اقتصاد سبز مورد مطالعه: شهر بیرجند
الموضوعات :
فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
محمد اسکندری ثانی
1
,
محمود مرادی
2
,
افسانه ابراهیمی
3
1 - گروه جغرافیا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند
2 - گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور بیرجند
3 - گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور فردوس
تاريخ الإرسال : 18 الأحد , جمادى الأولى, 1439
تاريخ التأكيد : 22 الإثنين , رمضان, 1440
تاريخ الإصدار : 19 السبت , شوال, 1440
الکلمات المفتاحية:
حمل و نقل پایدار,
شهر هوشمند,
اقتصاد سبز,
بیرجند,
ملخص المقالة :
افزایش استفاده از خودرو و وابستگی به آن در محیط های شهری، مشکلات متعددی از قبیل آلودگی هوا و صوتی، ترافیک، مصرف بیرویه انرژیهای فسیلی ایجاد کرده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، به عنوان مرکز استان خراستان جنوبی و تمرکز بالای بخش خدمات، توسعه بی قواره و نامتوازن، حجم بالای ترددهای درون شهری و نامناسب بودن برخی از معابر موجب ایجاد ترافیک، آلودگیهای صوتی و زیست محیطی به عنوان نمونهای مناسب برای برنامه ریزی حمل و نقل پایدار تلقی میشود. بر این اساس هدف پژوهش بررسی و شناسایی عوامل مؤثر بر ایجاد سیستم حمل و نقل پایدار با تأکید بر اقتصاد سبز در شهر بیرجند می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش تحقیق توصیفی– تحلیلی میباشد. روش جمعآوری دادهها به صورت کتابخانهای و مطالعات میدانی از نوع پیمایشی انجام شده است. اطلاعات از یک نمونه 175 نفری از جامعه آماری از طریق پرسشنامه اخذ گردیده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و نرمافزارAmos استفاده گردید. متغیرهای مؤثر بر حمل و نقل به 5 مؤلفه کلی (زیرساختی، شهر هوشمند، زیست محیطی، عوامل اقتصادی و اجتماعی) که هر کدام در برگیرنده چند شاخص میباشد، تقسیم شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد مؤلفه زیرساختی با مقدار0.55، شهر هوشمند با مقدار0.43، زیست محیطی با مقدار0.40، اقتصادی با مقدار 0.35و اجتماعی با مقدار0.30 به ترتیب بیشترین تأثیر بر حمل و نقل پایدار با رویکرد اقتصاد سبز داشته است. مدیریت واحد و یکپارچه، ارتقا فرهنگ رانندگی، ارائه آموزش، جایگزین کردن خودروی فرسوده با خودرو نو و هیبریدی، نصب علائم ترافیکی، ایجاد مراکز پیاده محور در شهر بالاخص بافت مرکزی از عوامل تأثیرگذار میباشد.
المصادر:
استادی جعفری؛ مهدی حدیقه و محسن جوانی.(1388): جایگاه حمل ونقل همگانی در دستیابی به حمل ونقل پایدار، نهمین کنفرانس حمل ونقل و ترافیک، معاونت حمل ونقل و ترافیک، اردیبهشت، تهران، ایران
تندیسه، محسن(1392): برنامهریزی راهبردی حمل و نقل پایدار شهری در کلان شهرهای ایران (مورد مطالعه:شهر مشهد). پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه یزد.
زندی آتشبار و علی خاکساری(1390): حمل و نقل پایدار و سیاستهایی برای رسیدن به آن با معرفی استراتژی ASI ، یازدهمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل و ترافیک.
کاکاوند، جباری (1392): ارزیابی پایداری سیستم های حمل و نقل عمومی درون شهری. دهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک.
صرافی، مظفر و توکلی نیا، جمیله و محمدیان مصمم، حسن(1393): اندیشه های نو در برنامه ریزی شهری، نشر قدیانی.
محمدپور، صابر و صرافی، مظفر و توکلی نیا، جمیله (1394): تحلیلی بر مدیریت تقاضای سفر در راستای حمل و نقل پایدار شهری (مورد پژوهش: کلان شهر تهران، فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، سال6 – شماره پیاپی 21 – بهار 95، صص 103-115.
Bongardt, D, Breithaupt, M and Creutzig, f (2010). Beyond the Fossil City: Towards low Carbon Transport and Green Growth, Integrated over Goals Innovation, Vol 4 (4).
Cheba, Saniuk, S (2016). Sustainable urban transport – the concept of measurement in the Field of city logistics, 2nd International Conference "Green Cities - Green Logistics for Greener Cities", 2-3 March 2016, Szczecin, Poland
Kaysi, I. & Chaaban (2013). Transitioning To the Green Economy: The Arab Transport Sector Policy BRIEF, International Journal Sustainable Development. Plann. Vol. 8, No. 3.
Limaa J., P., da Silva Limaa R., da Silva A., N., R., (2014). Evaluation and selection of alternatives for the promotion of sustainable urban mobility.Procedia - Social and Behavioral Sciences 162, 408-418.
International Labor Office (ILO) (2009). Definitions of green jobs used in the employment and environment policy context.
International labor office (ILO) (2008). Green jobs, facts and figures, unite to combat climate change
Intikhab Ahmed et al: (2007). urban transport and sustainable transport strategies, a case study of Karachi Pakistan, Tsinghua science and technology vol.12, no.3 ,pp309-317
Hussein. R. M. R. (2013). Towards Sustainable Urban Transportation Case Studies World Academy of Science, Engineering and Technology International Journal of Transport and Vehicle Engineering Vol: 7, No: 9,
Jennifer.w.Michal c.m (2013). The Green jobs, fantasy: why the economic and environmental reality can never live up to the political promise, the school of public policy. Sapp Research papers.
GTZ (2007). Sourcebook module “Transport and Climate Change”, http://www.gtz.de/de/dokumente/en-transport-and-climate-change-2007.pdf
Manitao yi. (2014). Green businesses in a clean energy economy: Analyzing drivers of green business growth in U.S, Energy 68.922-929
May A., D., (2015). Encouraging good practice in the development of Sustainable Urban Mobility Plans. Case Studies on Transport Policy 3/1, 3- 11.
United Nation Environment Program (2008).Green jabs: Toward decant work in a sustainable, low-carbon word, policy messages and main findings for decision marker
United Nations Conference on Trade and Development (2015). Sustainable freight transport systems: Opportunities for developing countries, Trade and Development Commission, Multi-year Expert.
_||_