بازتعریف مسیرهای گردشگری در بافت تاریخی بازار تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری
غزاله گودرزی
1
(دکتری شهرسازی، دانشکده شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.)
مصطفی بهزادفر
2
(استاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.)
یوسفعلی زیاری
3
(دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،ایران.)
الکلمات المفتاحية: مسیرهای پیاده گردشگری, تئوری گراف, مدل چند معیاره vikor, بافت تاریخی بازار تهران,
ملخص المقالة :
حفظ و احیا بافتهای تاریخی همواره مهمترین دغدغههای شهرسازان در دورههای مختلف بودهاست. رونق صنعت گردشگری یکی از راههای حفظ و احیا این گونه بافتها، میباشد چرا که با وجود پیشرفت تکنولوژی و ساخت فضاهای شهری جدید، بافتهای قدیمی و تاریخی همچنان نقاط عطف شهرها هستند و اغلب تمایل گردشگری در این فضاها و مکانها بیشتر است. از دیگر سو، تعریف و باز تعریف مسیرهای گردشگری پیاده در این بافتها میتواند باعث ایجاد جریان زندگی در کالبد قدیم شود و از فرسودگی عینی و ذهنی بافت جلوگیری کنند. بافت تاریخی بازار تهران با قدمت بیش از 200 سال دارای ظرفیتهای مناسب گردشگری پیاده است و هر روزه میزبان گردشگران مختلف بوده، اما فقدان مسیرهای گردشگری مناسب باعث متروکه شدن، فراموشی و مورد بازدید قرار نگرفتن بخشهای از این محدوده شدهاست. مقاله حاضر با هدف و ماهیت کاربردی، بررسی مسیرهای پیاده گردشگری بافت تاریخی بازار تهران را هدف اصلی خود قرار دادهاست و در چهار بخش متوالی با استفاده از تئوری گراف، الگوهای رفتاری غالب را به صورت یک مسئله برنامه ریزی خطی توسط نرم افزارGIS معادل سازی نموده و در نهایت 10 مسیر استخراج نمودهاست. در ادامه جهت الویتبندی و دسته بندی مسیرها، از مدل چند معیاره ویکور استفاده شده و ده مسیر در غالب سه دسته، مسیرهای گردشگری تجاری، فرهنگی و آیینی دستهبندی و برای هر دسته یک مسیر پیشنهادی در نرم افزارGIS طراحی و ارائه شدهاست. نتایج تحقیق نشان میدهد که مسیرهای گردشگری تجاری 70 درصد الگوهای رفتاری محدوده را در برگرفتهاست که با تعریف مسیرهای گردشگری هدفمند، میتوان ضمن تامین اهداف گردشگری، مسبب بازدید از دیگر بناها و بافتهای قدیمی شد.
_||_