ارزیابی آثار اجتماعی و فرهنگی اصلاح هندسی معابر شهری؛ با مطالعه اصلاح هندسی معابر سطح منطقه 18 تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهریعلی ایمانی 1 , فردین منصوری 2 , محمدرضا آمویی 3
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
3 - عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین
الکلمات المفتاحية: ارزیابی, آثار, اجتماعی و فرهنگی, اصلاح هندسی, معابر شهری,
ملخص المقالة :
معابر شهری، حلقههای واسط ورشتههای ارتباطی بناها وسایر فضاهای شهری است، که اگر با دقت موردتوجه قرارگیرد، بیشترین کارکرد را در زندگی شهری داشته وهمچنین حیاتیترین نقشها را برای پویایی یک شهر رقم میزند. یک طراحی و اصلاح هندسی صحیح در معابر شهری، بسیاری از مشکلات توسعهای وزیستمحیطی و معضلات روانی و اجتماعی را در شهرکاهش میدهد. روانسازی جریان ترافیک و لذت بخش نمودنِ گشت و گذار و تحرک در شهر بهواسطه طراحی هندسی الهامبخش و صحیح، امکانپذیر است. پژوهش حاضر از نوع مطالعاتارزیابی آثار اجتماعی وفرهنگی پروژههای شهری است، که به ارزیابی آثار اجتماعی وفرهنگی اصلاح هندسی معابر شهری منطقه 18 تهران میپردازد، روش انجام این پژهش روش کمی پیمایشی و اسنادی است و تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است و در مواردی برای توصیف اقدام مداخلهای از تکنیکهای مصاحبه و مشاهده نیز استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق را ساکنان اطراف پروژه تشکیل میدهند که از 200 نفر از آنها از طریق ابزار پرسشنامه اطلاعات جمع آوری شده است. با توجه به نتایج تحقیق، 20 پیامد در چهار بخش اجتماعی و فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و دید و منظر شهری شناسایی شده است. نتایج آزمون فریدمن نیز نشان میدهد که در بین پیامدهای شناسایی شده، توجه به نیازهای اقشار خاص (معلولان، سالمندان، کودکان ) با میانگین رتبه13.37 اولویت اول، کاهش منازعات بین رانندگان و مردم با میانگین رتبه 12.15 اولویت دوم، تقویت قانونمندی در بین رانندگان با میانگین رتبه 12.01 اولویت سوم، افزایش سطح رضایت شهروندان با میانگین رتبه 11.94 اولویت چهارم، کاهش خسارت مالی ناشی از تصادفات با میانگین رتبه11.85 اولویت پنجم را دارا هستند.
ابوالحسنی، مهناز(1391)، ارزیابی پیامدهای اجتماعی طرح اصلاح هندسی و ساماندهی معابر محدوده برج و بیمارستان میلاد تهران، معاونت اجتماعی وفرهنگی منطقه 2.
باقری، محمد و ودادی مقدم، نیوشا(1389). نقش پیاده راهها در پایداری سیستمهای حمل ونقل شهری، مجموعه مقالات نخستین همایش توسعه شهری پایدار،تهران.
پوررضا، محمدو همکاران(1391)، مهندسی ارزش در حمل ونقل شهری، تهران دانش شهر ، شماره 149.
تیبالدز، فرانسیس،(1387). شهرسازی شهروندگرا: ارتقاء عرصههای همگانی در شهرها و محیطهای شهری. ترجمه محمد احمدی نژاد، نشر خاک، چاپ اول اصفهان.
رضایی، محمود(1389). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در طراحی شهری. رساله دکتری شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.
شهرداری تهران(1390). سند راهبردی توسعه محلات منطقه 18، تهران.
صدیق میرزایی(1392). بررسی شبکههای ارتباطی (معابر) شهری و آسیبهای اجتماعی – ترافیکی، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، شماره 29، تهران.
عراقی، مصطفی(1390). ایجاد معابر مناسب برای معلولین، فصلنامه ایران شهرساز،شماره چهارم، تهران.
فاضلی، محمد(1389).ارزیابی آثار اجتماعی، شهرداری تهران، ادار کل مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
قربانی، رسول و جام کسری، محمد(1389). جنبش پیاده گستری، رویکردی نو در احیاء مراکز شهری؛ مورد مطالعه پیاده راه تربیت تبریز، مجله مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقه ای، سال دوم، شماره ششم،اصفهان.
مدیر روستا، فاطمه (1390)، پروژه مناسب سازی معابر خیابان دکتر شریعتی جهت جانبازان و معلولان منطقه 7 شهرداری تهران.
معینی، سید مهدی(1390):شهرهای پیاده مدار، نشر آذرخش، تهران.
Appelyard- Donald,2005, Public Streets for public, Columbia University press, New York.
Brain, Edward and Turrent,David(ed)(2000),”Housing and Transport”,” Sustainable Housing Principle& Practice”,E&FN spon,Taylor
Chiesura, A. (2004). The role of urban parks for the sustainable city. Landscape Urban Plan, 68: 129– 138.
Gehl, Jan (2010), “Life between Building”, Translated by J.Koch, NewYork.Germann-Chiari, C. and K. Seeland. (2004), Are urban green spaces optimally distributed to act as places for social integration? Results of a geographical information system (GIS) approach for urban forestry research. Forest Policy and Economics, 6: 3-13.
Halprin, Lawrence (2001), “Cities”, The MIT Press, Massachusetts.
Hillier, B (2004), “Space is the Machine”, Cambridge University Press, Cambridge.
ITDP.(2010).our cities our selves.10 prenciples for transport in urban life.ITDP.
Jacobs, Jane (1993), “Tod und Lebengrober Amerikanischer Stadte”, Verlage uhlstein GmbH, Frankfurt.
Kaplan, R. and S. Kaplan. (1989), The Experience of Nature. Cambridge: Cambridge University Press.
Morancho, A.B. (2003), A hedonic valuation of urban green areas. Landscape and Urban Planning, 66: 35–41.
Schipperjin, Jasper and etal. (2009), Influences on the use of Urban green space, A case study in Odense, Denmark, Univercity of Copenhagen, Forest & Landscape.
Speiregen, Paul (1960), “The Architecture of Towns and Cities”, The American Institute of Architecture.