ارزیابی ساختاری و عملکرد خوردگی کامپوزیت لایه ای Al/18Cu تقویت شده با MoS2 وWC در محیط دریایی
الموضوعات : فصلنامه علمی - پژوهشی مواد نوین
عباس کریمی
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شیراز)
مرتضی علیزاده
2
(عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه صنعتی شیراز)
الکلمات المفتاحية: کامپوزیت, کاربید تنگستن, اتصال نوردی تجمعی, خواص خوردگی, آلومینیوم 1050,
ملخص المقالة :
برای ساخت نمونههای کامپوزیتی، ابتدا سطح ورقهای آلومینیوم و مس با شستشو با استون و برسکاری آماده شد. پودرهای WC و MoS2 برای از بین بردن رطوبت در دمای ۱۲0 درجه سانتیگراد حرارت داده شدند. چهار ورق آلومینیوم و یک ورق مس روی هم قرار داده شده در حالی که پودرهای WC و MoS2 روی آنها پاشیده شد. سپس این ورقها به صورت ساندویچی شامل چهار لایه آلومینیوم، یک لایه مس و چهار لایه WC-MoS2 چیده شده و با دستگاه نورد ۳۰ تنی با کاهش سطح مقطع ۶۵ درصد در دمای اتاق و بدون روانکننده نورد داده شد.بررسی ساختاری با استفاده از الگوی پراش پرتو ایکس (XRD) نشان داد که هیچ فاز جدیدی تشکیل نشده است. تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) ساختار چندلایه مطلوب را تأیید کردند. فرآیند ARB منجر به توزیع مناسب فلز مس و ذرات WC-MoS2 در زمینه آلومینیوم شد. در مرحله نهایی ARB، فلز مس به صورت جزیرهای در زمینه آلومینیوم توزیع شد. آزمونهای خوردگی نشان دادند که با افزایش تعداد چرخههای ARBمقاومت به خوردگی بهبود یافت. چگالی جریان خوردگی در کامپوزیت هیبریدی تولید شده با هفت چرخه، به دلیل کمترین تخلخل و توزیع همگن ذرات MoS2 و WC، پایینتر از سایر چرخهها بود که نشاندهنده بالاترین مقاومت در برابر خوردگی است.فرآیند ARB به حفظ ساختار چندلایه مطلوب و توزیع مناسب ذرات WC-MoS2 بین لایههای آلومینیوم و مس کمک میکند. چگالی جریان خوردگی با افزایش تعداد چرخههای ARB به دلیل توزیع یکنواخت ذرات تقویتکننده و تشکیل لایه پسیو توسط آلومینیوم کاهش مییابد.
_||_