نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان برای سبک والدگری و مشکلات هیجانی
الموضوعات :سیامک سامانی 1 , نادره سهرابی شگفتی 2 , سپیده منصوری 3
1 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: سلامت روان, والدگری, تنظیم شناختی هیجان,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه تبین نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان برای سبکهای والدگری و مشکلات هیجانی بود. بدین منظور با انتخاب یک گروه 240 نفری از دانشآموزان دبیرستانی از شهرستان فسا به شیوهی خوشهای چند مرحلهای مقدمات مطالعه مهیا گردید. به منظور گردآوری اطلاعات از سه مقیاس پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان، پرسشنامه سبک والدگری آلاباما و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس استفاده شد. به منظور بررسی نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان برای سبک والدگری و مشکلات هیجان در قالب یک مدل علّی از شیوهی مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این تحلیل حاکی از تایید نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان بود. همچنین شاخصهای برازش مدل نیز حاکی از کفایت مناسب مدل مورد آزمون بود. نتایج این مطالعه نشان داد که والدگری کارآمد موجب کاهش استفاده از استراتژیهای منفی تنظیم شناختی هیجان برای مقابله با شرایط استراس زا در نوجوانان میشود و این امر موجب افزایش سطح سلامت در آنها میگردد. از سوی دیگر سبک والدگری ناکارآمد از طریق افزایش بهکارگیری استراتژیهای منفی در تنظیم شناختی هیجان موجب افزایش مشکلات هیجانی در نوجوانان میشود.