ارائه مدل توضیحی باورهای معرفت شناختی و باورهای تدریس دبیران ریاضی منتخب کشور
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: مدل توضیحی, باورهای معرفت شناختی, باورهای تدریس, شایستگی های تدریس,
ملخص المقالة :
هدف کلی از پژوهش حاضر، ارائهی مدل توضیحی باورهای معرفتشناختی و باورهای تدریس دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور بود. جامعهی تحقیق شامل تمامی دبیران متوسطهی ریاضی منتخب کشور سال 92- 1391 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، در همایش تجلیل از دبیران متوسطه ریاضی منتخب کشور که در فروردین ماه سال جاری برگزار گردید،150 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی باورهای معرفتشناختی و پرسشنامهی باورهای تدریس بود که پس از محاسبهی روایی و پایایی، توزیع و جمع آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد که 1) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش و از نظر دبیران زن، مربوط به توانایی یادگیری میباشد. 2) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به توانایی یادگیری و از نظر دبیران با سابقهی متوسط و دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای معرفتشناختی مربوط به منبع دانش میباشد. 3) از نظر دبیران مرد، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران زن نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 4) از نظر دبیران کمسابقه، بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه متوسط نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی و از نظر دبیران با سابقه نیز بالاترین میانگین باورهای تدریس مربوط به بعد اجتماعی میباشد. 5) بین باورهای معرفتشناختی دبیران ریاضی منتخب کشور و باورهای تدریس آنان، رابطهی معنیداری وجود دارد. 6) باورهای معرفتشناختی دبیران پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار باورهای تدریس آنان میباشد. نتایج تحلیل مدل مطالعه نشان داد دبیرانی که معتقد به توانایی یادگیری تدریجی دانشآموزان بوده و منبع یادگیری چندگانه را بهجای یک منبع ترجیح میدهند، به وجود شایستگیهای چهارگانه در تدریس باورهای قویتری دارند.