کارآیی مشاوره شناختی رفتاری و مشاوره خانواده مبتنی بر دلبستگی در بهبود علائم افسردگی در نوجوانان دختر افسرده
الموضوعات :
بنفشه امیدوار
1
,
فاطمه بهرامی خوندابی
2
,
مریم فاتحی زاده
3
,
عذرا اعتمادی
4
,
احمد احمد غنی زاده
5
1 - دانشجوی دکتری مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
3 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
5 - عضو هیات علمی دانشکده رواشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران
تاريخ الإرسال : 27 الإثنين , محرم, 1437
تاريخ التأكيد : 27 الإثنين , محرم, 1437
تاريخ الإصدار : 08 الأحد , ذو القعدة, 1436
الکلمات المفتاحية:
افسردگی,
دلبستگی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق اینست که با تلفیقی از درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی مبتنی بر دلبستگی، علائم افسردگی را در نوجوانان دختر افسرده بهبود بخشد. به این منظور 40 نفر از نوجوانان 15 تا 17 سال که نمره آنها در مقیاس افسردگی کودکان (CDI)، 5/1انحراف معیار بالاتر از میانگین قرار داشتند و در آزمون تشخیصی K-SADS نیز دارای اختلالات افسردگی بودند انتخاب شدند و در نهایت با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و ملاکهای خروج در نظر گرفته شده، در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروههای آزمایش عبارت بودند از: مشاوره خانواده، مشاوره شناختی رفتاری و مشاوره تلفیقی. نتایج نشان داد که هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری اول، هر سه نوع درمان توانسته است در کاهش علائم افسردگی 0001/0≥P در آزمودنیها موثر باشد. اما در مرحله پیگیری دوم در حیطه کاهش علائم افسردگی، بین گروه مشاوره خانواده و گروه مشاوره تلفیقی (005/0=(P، و همچنین بین گروه مشاوره شناختی رفتاری و گروه مشاوره تلفیقی (010/0=(P تفاوت معنادار وجود داشت. همچنین بین هر یک از گروههای آزمایش و گروه کنترل، نیز تفاوت معنادار وجود داشت )001/0≥(P. نتایج نشان دهنده تأثیرات بلندمدت تر مشاوره تلفیقی نسبت به روشهای دیگر است.
المصادر:
دهشیری، غ؛ نجفی، م؛ شیخی، م؛ حبیبی عسگرآباد، م. (1388). بررسی مقدماتی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه افسردگی کودکان(CDI)، خانواده پژوهی، (2)5، 159-177.
سمحمدی، ک؛ برجعلی، ا؛ اسکندری، ن.(1389). کارایی بالینی پرسشنامه افسردگی کودکان در تشخیص اختلال افسردگی کودکان و نوجوانان. مجله روانشناسی بالینی(5)1، 1-9.
Ainsworth, M. D. S.(1989). Attachment beyond infancy. American Psychologist, 44, 709-716.
Allen, J.P., Moore, C., Kuperminc, G., & Bell, K.(1998). Attachment and adolescent psychological functioning. Child Development, 69, 1406-1419.
5. Ambrosini, P. J.(2000). Historical development and present status of the schedule for affective disorders and schizophrenia for school-age children (K-SADS). Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39,49–58.
Armsden, G. C., & Greenberg, M. T.(1987). The inventory of Parent and Peer Attachment: Individua differences and their relationship to psychological well- being in adolescent. Journal of Youth and Adolescence, 16, 427-454.
Barrett, P.M., Dadds, M.M., Rapee, R.M., & Ryan, S.M.(1996). Family treatment of childhood anxiety: a controlled trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 6, 333-342.
Bradford, K., Vaughn, L., & Barber, B. (2008). When there is conflict: Interparental conflict, and youth problem behaviors. Journal of Family Issues, 29, 780-805.
Brent, D. A., Holder, D., Kolko, D., Birmaher, B., Baugher, M., Roth, C., & Johnson, B. (1997). A clinical psychotherapy trial for adolescent depression comparing cognitive, family, and supportive treatments. Archives of General Psychiatry,54, 877−885.
Buist, K.L., Dekovic, M., Meeus, W.H., & Van Aken, M. A.G. (2004). The reciprocal relationship between early adolescent attachment and internalizing and externalizing problem behavior. Journal of Adolescence, 27, 251-266.
Diamond, G., Siqueland, L & Diamond, G. M. (2003). Attachment-based family therapy for depressed adolescents: Programmatic treatment development. Clinical Child and Family Psychology Review, 6, 107-127.
Fleming, J. E & Offord D. R. (1990). Epidemiology of childhood depressive disorders: a critical review.Journal of American Academy of Child and Adolescent Pstchiatry, 29, 571-580.
Ghanizadeh, A., Mohammadi, M. R., & Yazdanshenas, A. (2006). Psychometric properties of the Farsi translation of the Kiddie Schedule for Affective Disorders and Schizophrenia–Present and Lifetime Version. BMC Psychiatry, 15, 10.
Johnson, S. M., & Whiffen, V. (Eds.). (2003). Attachment processes in couple and family therapy. New York: The Guilford Press.
Khodayarifard(2013). Family therapy based on cognitive-behavioral approach for depressed adolescent: a case study. European Psychiatry,17, 53-63.
Kovacs, M. (1992). The children’s depression inventory (C.D.I.) manual. New York: Multi-Health Systems Inc.
Milne, L. C. & Lancaster, S. (2001). Predictors of depression in female adolescents. Adolescence, 36, 207-223.
Rossello, J., & Bernal, G. (1999). The efficacy of cognitive-behavioral and interpersonal treatments for depression in Puerto Rican adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67, 734–745.
Stark, K. D., Simpson, J., Schnoebelen, S., Glenn, R., Hargrave, J., & Molnar, J. (2005). ACTION workbook. Ardmore, PA: Workbook Publishing.
Weisz, J., McCarty, C., & Valeri, S. (2006). Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents. Psychological Bulletin, 132, 132–149.