بررسی نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان در رابطه ی میان والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان
الموضوعات :فاطمه سامانی 1 , مسعود حسین چاری 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
2 - استادیار بخش روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: والدگری, تنظیم شناختی هیجان, سازگاری تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه تبیین نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رابطهی بین والدگری و سازگاری تحصیلی در دانشجویان بود. بدین منظور یک گروه 400 نفری از دانشجویان دانشگاه شیراز (شامل 233 دختر و 167 پسر) به شیوهی خوشهای تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه مقیاس پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان، پرسشنامهی سبک والدگری آلاباما و پرسشنامهی سازگاری تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش آماری رگرسیون چندگانه، با بکارگیری روش مراحل بارون و کنی )1986) استفاده شد. نتایج این تحلیل حاکی از تایید نقش واسطهگری تنظیم شناختی هیجان بود. نتایج این مطالعه نشان داد که والدگری کارآمد موجب افزایش استفاده از استراتژیهای مثبت تنظیم شناختی هیجان جهت سازگاری تحصیلی در دانشجویان میشود و استراتژیهای مثبت تنظیم شناختی هیجان در بین سبکهای والدگری و سازگاری تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکنند.