نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در رابطهی جهتگیری هدف و عملکرد ریاضی
الموضوعات :فاطمه شمس 1 , فریبا تابع بردبار 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت/دبیر ریاضی مدارس تیز هوشان
2 - دکترای تخصصی روانشناسی /هئیت علمی پیام نور فارس
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی تحصیلی- جهتگیری هدف- عملکرد ریاضی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطهی جهتگیری هدف و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد ریاضی دانشآموزان نواحی چهارگانهی شهر شیراز بود. آزمودنیهای پژوهش 297 نفر (149 دختر و 148 پسر) از دانشآموزان سوم دبیرستانهای شیراز بود. ابزارهای پژوهش نیز مقیاس جهتگیری هدف (الیوت و مکگریگور، 2001) و خودکارآمدی تحصیلی (گرین، میلر، کراوسون، داک و اکی، 2004) بود. همچنین نمرهی ریاضی ترم اول دانشآموزان به عنوان ملاک عملکرد ریاضی آنان مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تعیین روایی ابزارهای پژوهش از روش تحلیل عاملی و برای تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تحلیل دادههای پژوهش حاضر که با استفاده از نرم افزار SPSS انجام گرفت، از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و روشهای آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که هدف تسلط-گرایشی و خودکارآمدی تحصیلی پیشبینیکنندههای مثبت و معنادار و هدف عملکرد-اجتنابی پیشبینیکنندهی منفی و معناداری برای عملکرد ریاضی بوده و اهداف تسلط-اجتنابی و عملکرد-گرایشی از قدرت پیشبینی برای عملکرد ریاضی برخوردار نبودند. همچنین در بررسی نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی با استفاده از روش بارون و کنی مشخص شد که خودکارآمدی تحصیلی از طریق هدف تسلط-گرایشی نقش واسطهای میان جهتگیری هدف و عملکرد ریاضی دارد.