اثر بخشی مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خود راهبری در یادگیری دانشجویان
الموضوعات :منا قریشی 1 , غلامرضا منشئی 2 , محمد علی نادی 3 , نرگس سعیدیان 4
1 - دانشجوی دکترا رشته روان شناسی تربیتی، واحد اصفهان )خوراسگان(، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشیار گروه روان شناسی، واحد اصفهان )خوراسگان(، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران.
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان )خوراسگان(، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان )خوراسگان( ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: مدل بومی یادگیری الکترونیکی, نرم افزار آموزشی, خودراهبری در یادگیری,
ملخص المقالة :
مقدمه: با توجه به اینکه گسترش روزافزون فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، سبب وقوع تغییرات گسترده و ژرف در همه جنبه های زندگی بشر شده است. نظام های آموزشی یکی از نهادهایی است که به گونه اساسی در مسیر این تغییرات قرار گرفته است. این پژوهش با هدف اثربخشی مدل بومی یادگیری الکترونیکی با استفاده از نرم افزار محقق ساخته بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان مجازی بوده است. روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری (2ماه پس از اجرای پس آزمون) بود که 32 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته کتابداری به گونه غیر تصادفی به عنوان نمونه انتخاب، و به گونه تصادفی و به طور مساوی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. آموزش به کمک ابزار محقق ساخته در چهار جلسه 5/1 ساعته بر در مورد گروه تجربی اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس خودراهبری در یادگیری فیشر و همکاران بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(تحلیل کواریانس و اندازه گیری مکرر) با نرم افزار SPSS 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش مبتنی بر نرم افزار مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان و مؤلفه های آن (خودمدیریتی، رغبت به یادگیری، خودکنترلی) تأثیرگذار است (05/0p<) . هم چنین، نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نیز نشان داد که اثر آموزش مبتنی بر نرم افزار مدل بومی یادگیری الکترونیکی بر خودراهبری در یادگیری دانشجویان پایدار بوده است (05/0p<) . نتیجه گیری: ابزار محققساخته منطبق بر مدل بومی یادگیری الکترونیکی در افزایش نمره کل خودراهبری در یادگیری و مؤلفه های آن تأثیرگذار است.
- اناری نژاد، ع. محمدی، م. (1393). شاخصهای عملی ارزشیابی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران. مجله مدیا. شماره 1.دوره 5.ص11-25.
- حج فروش آ، اورنگی، ع. (1383). بررسی نتایج کاربرد فن آوری اطلاعات ارتباطات در دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه نوآوری های آموزشی .3(9).ص23-29.
- خزایی، ک. عشورنژاد، ک. (1391). رابطه مهارت های فن آوری اطلاعات و ارتباطات با مؤلفههای خودراهبری در یادگیری دانشجویان. فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، ص 47.
- صفری، ی. مهدی زاده، ح. پاک نیا، ل. مهران نیا، آ. (1392). اثربخشی آموزش محتوای مبتنی بر فراشناخت با کمک نرم افزار بر خودراهبری و پیشرفت درسی دانش آموزان دوره ابتدایی. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.4(2). ص 64-51.
- قاسم پور، ع. لیاقت دار، م. جعفری، س. ا.(1390). تحلیلی بر بومی سازی و بین المللی شدن برنامه درسی دانشگاهها در عصر جهانی شدن. فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره چهارم، شماره 4، ص24-1.
- قائدی، ب. عسکری، م. عطاران، م. ( 1386). ارزشیابی برنامه درسی آموزش مجازی رشته مهندسی کامپیوتر. مجموعه مقالات دومین کنفرانس یادگیری الکترونیکی. زاهدان، ص 12- 23.
- محمدی، م. ناصری، ر. معینی، ه. (1391). ارزیابی اثربخشی بیرونی برنامه درسی دوره مدیریت پروژه آموزشکده شرکت صنایع الکترونیک شیراز بر اساس مدل چشم شایستگی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران.دوره 14، شماره53،ص117-83.
- ناصری، ر. محمدی، م. رحمانی، ه. زارعی، م. (1394). مقایسه خودراهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی و ارزشیابی دانشجویان رشته های مهندسی از کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی، مورد مطالعه: دانشگاه هرمزگان. فصلنامه آموزش مهندسی ایران.دوره 16، شماره61،ص117-97.
- نادی ،م. سجادیان، آ. (1385). هنجاریابی مقیاس خودراهبری در یادگیری، در مورد دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر اصفهان. فصلنامه نوآوری های آموزشی،18.ص111-134.
- نادی، م. سجادیان، آ. (1390). اعتباریابی مقیاس خودراهبری در یادگیری برای دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پژشکی،11(2).ص174-182.
- Andresen, B. B., & Brink, K. (2013). Multimedia in Education. Moscow: UNESCO.
- Braak, V. (2007). Curricula and the use of ICT in education. British Journal of Educational Technology, 38(6).
- Cheng, Y. C. (2000), A CMI-triplization Paradigm for Reforming Education in the New Millennium, International Journal of Educational Management, 14 (4), pp. 156–174.
- Fisher, M. King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Educ Today. 2001; 21(7): 516-25.
- Hendry, G.D., & Ginns, P.( 2010). Readiness for selfdirected learning: Validation of a New Scale with Medical Students. Med Teach. Vol. 31,No.10, pp. 918-20.
- Kozma, R. (Ed.) (2003). Technology, innovation, and educational change: Aglobal perspective. Eugene, OR: International Society for Educational Technology.
- Lai, Ch.(2015).Modeling teachers' influence on learners' self-directed use of technology for language learning outside the classroom. Computers & Education, 82 ,p 74-83.
- Newrouse, P. (2002). Specialist educational services parth. Western Australia.
- Radnitzer, K. (2010).Emotional Intelligence and Self-Directed Learning Readiness among College Students articipating in a LeadershipDevelopment Program. Retrieved August 29,2010, from Dissertations & Theses: Full Text,2010.
- Sangra, A., & Gonzalez, S. (2010). The role of information and communication technology in improving teaching and learning processes in primary and secondary school. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15(4), 47-59.
- Tondeur, J. (2007). Curricula and the use of ICT in education, two worlds apart?British Journal of Educational Technology, 39(7).
- Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientation to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
- Yuan, H.B. Williams, B.A. & Fang, J.B. (2011). Chinese Baccalaureate Nursing Students Readiness for self-directed learning.Nurse Education Today.8(2):61-70.
- Young, L.E. & Paterson, B.L. (2007). Teaching nursing developing: a student-centered learning environment. Lipincott Williams & Wilkins.