خصوصیات روانسنجی پرسشنامه روابط میانی دلبستگی برای دورهی سنی میانی کودکی
الموضوعات :حمیده سلیمانی 1 , لعیا بشاش 2 , مرتضی لطیفیان 3
1 - کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزشی کودکان استثنایی
3 - عضو هیات علمی دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه آموزش روانشناسی تربیتی.
الکلمات المفتاحية: روانسنجی, دلبستگی, مادر, دوره سنی میانی, کودکان,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی پرسشنامهی روابط میانی دلبستگی (KCAQ) برای کودکان انجام گرفته است. مطالعهی انجام شده، بررسی توصیفی- پیمایشی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود. نمونهی پژوهش شامل 400 نفر از کودکان مقطع ابتدایی بود که به شیوهی نمونهگیری خوشهای تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامههای پژوهش شامل پرسشنامهی روابط میانی دلبستگی(KCAQ)(هالپرن و کاپنبرنگ،2006)، پرسشنامهی سبکهای هیجانی مادرانه(MESQ)(لاگاسه سگوین و کاپلان،2005) و پرسشنامهی تواناییها و مشکلات (SDQ) (گودمن،1997) بود. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای (SPSS) و (AMOS) نسخهی 16 استفاده گردید.نتایج آزمون تحلیل عاملی نشان داد که آزمون(KMO) برابر با 73/0 و در سطح مطلوب بوده و آزمون کرویت بارتلت از نظر آماری معنیدار بود. نتایج تحلیل عاملی با چرخش واریماکس وجود چهار عامل در گویهها را تایید نمود که 72/48% از واریانس کل مقیاس را تبیین کرد. ضرایب همسانی درونی مقیاس(KCAQ) در حد بالایی بهدست آمد. محاسبهی ضریب آزمون- بازآزمون به فاصلهی یک ماه مطلوب و بالا بود(001/0>P). تحلیل عامل تاییدی، نتایج حاصل از تحلیل عامل به روش چرخش واریماکس را تایید کرد و مدل بهدست آمده با دادههای پژوهش برازش داشت. همچنین همبستگی معنیدار نمرات پرسشنامهی (KCAQ) با نمرات پرسشنامههای(MESQ) و (SDQ) روایی همگرا، واگرا و همزمان مقیاس را تایید کرد. یافتههای پژوهش بیانگر این است که نسخهی فارسی مقیاس(KCAQ) در زمینهی سنجش دلبستگی کودکان در دروهی سنی میانی کودکی از خصوصیات روانسنجی قابل قبولی برخوردار است