واسطهگری عزت نفس بر کیفیت زندگی و رفتارهای پرخطردر بین دانشجویان
الموضوعات :کیامرث محمدی 1 , ژاله رفاهی 2 , سیامک سامانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ،مرودشت ایران، گروه مشاوره.
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت ایران، گروه روانشناسی
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, عزت نفس, رفتارهای پرخطر,
ملخص المقالة :
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی نقش بارز و تاثیرگزار واسطهای عزت نفس برکیفیت زندگی و رفتارهای پرخطر در بین دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بوده است. این پژوهش از نوع توصیفی به روش همبستگی است که نمونهی مورد نظر300دانشجو(144دانشجوی پسر و 156 دانشجوی دختر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با میانگین سنی 75/24 سال بوده است. روش به شیوهی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و با مقیاس کیفیت زندگی بهداشت جهانی(WHOQOL- BREF) و پرسشنامهی عزت نفس روزنبرگ و پرسشنامهی رفتارهای پرخطر(YRBSS) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها از روش تحلیل مسیر به شیوهی رگرسیون سلسله مراتبی بارون و کنی و آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که کیفیت زندگی به میزان 24/0- بهطور مستقیم(p</001) بر رفتارهای پرخطر تاثیر گذاشته که نشاندهندهی رابطهی منفی معکوس معنیدار بین این دو متغیر بوده و نشان داده شد که با وارد نمودن متغیر عزت نفس در معادلهی مفروض پیشبینی شده، کیفیت زندگی به میزان10/0- اثر غیر مستقیم(p</001) بههمراه دارد و نشاندهندهی نقش واسطهگری عزت نفس در کاهش اثرات کیفیت زندگی در بروز رفتارهای پرخطر میباشد. همچنین کیفیت زندگی به میزان 52/0 بهطور مستقیم بر عزت نفس دانشجویان اثر گذاشته که بیانگر رابطهی مستقیم این دو متغیر بوده است که ارتقاء کیفیت زندگی موجب افزایش عزت نفش دانشجویان میگردد.