اثربخشی آموزش مهارتهای شیوه فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستان 6-4 ساله
الموضوعات :احمد یارمحمدیان 1 , زهرا قادری 2 , نسیم چاووشی فر 3
1 - استادیار گروه روانشناسی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2 - استادیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - دانشجوی کارشناس ارشد رشته مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
الکلمات المفتاحية: مشکلات رفتاری, مهارتهای فرزندپروری, کودکان پیش دبستان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای فرزندپروری بر مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستان 6-4 ساله شهر اصفهان، صورت گرفت. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی والدینی که کودکان آنها در مهدکودکهای شهر اصفهان در سال 1389ثبت نام نموده و در آنجا مورد آموزش قرار گرفتند، میباشد. با توجه به میزان برآورد حجم آماری و روش پژوهش که تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل بود، تعداد 60 نفر به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت گمارش تصادفی 30 نفر در گروه آزمایش و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. آنگاه گروه آزمایش تحت آموزش شیوههای فرزندپروری، طی 6 جلسه ی 90 دقیقه ای قرار گرفتند و در پایان دو مرتبه از هر دو گروه پرسشنامهی رفتاری راتر کودکان گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات مشکلات رفتاری کودکان در دو گروه تفاوت معنادار در سطح (p<0/05) داشت. بدین معنی که نمرات گروه آزمایش پس از دریافت آموزش شیوههای فرزندپروری نسبت به گروه کنترل کاهش نشان داد. بنابراین با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان گفت که آموزش و آگاهی والدین از نحوهی برخورد صحیح با کودک خود و کسب آگاهی از موثرترین شیوههای فرزندپروری(روش مقتدرانه) و برخورد مناسب با کودک، نه تنها میتواند مشکلات رفتاری کودکان را کاهش دهد؛ بلکه در اثر آرامش روان آنان فرصت بهتری برای رشد و یادگیری در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.