تهیه و اعتباریابی آزمون اختلالات رفتاری کودکان طیف اتیسم (فرم والدین)
الموضوعات :محمدرضا بردیده 1 , محمود منصور 2 , مریم کریمپور 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - استاد دانشگاه تهران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت. عضو باشگاه پژوهشگران جوان
الکلمات المفتاحية: کودکان, اختلالات رفتاری, طیف اتیسم,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ساخت و اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی آزمون اختلالات رفتاری کودکان طیف اتیسم (فرم والدین) روی گروه نمونهای به حجم 110 کودک مبتلا به طیف اتیسم (72 پسر و 38 دختر) که به صورت در دسترس نمونهبرداری شدند، اجرا گردید. ابزار پژوهش آزمون اختلال رفتاری کودکان راتر (فرم والدین، 1994) و هم چنین پرسشنامه ی ساخته شده به وسیله ی پژوهشگران می باشد. روایی آزمون تهیه شده با کاربرد روش تحلیل عاملی، حاکی از وجود یک عامل کلی داشت که روایی مطلوبی را نشان داد. ضریب اعتبار نیز با استفاده از روش آلفای کرونباخ پس از حذف 13 پرسش برابر 946/0 بدست آمد. هم چنین، رابطهی معناداری بین آزمون اختلال رفتاری کودکان راتر و آزمون ساخته شده وجود داشت که روایی همگرا را مورد تأیید قرار داد. در مجموع آزمون ساخته شده دارای پایایی و روایی مطلوبی بود که امید است مورد توجه پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.