خوشهبندی : ابزاری برای آنالیز دادهها در مطالعات کمی و آمیخته
الموضوعات :فرزاد رادمهر 1 , سیدحسن علم الهدائی 2
1 - دانشجوی دکتری آموزش ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد.
2 - استاد آموزش ریاضی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: داده کاوی, خوشهبندی, روانشناسی یادگیری ریاضی,
ملخص المقالة :
در این مطالعه خوشه بندی بهعنوان یکی از روشهای داده کاوی توصیفی جهت استفاده در مطالعات آموزشی و روانشناختی مطرح میگردد. گروهبندی دادههای پژوهش در مطالعات قبلی در حوزههای آموزشی و روانشناختی توسط میانگین، میانه و برد صورت گرفته است که دارای نواقص و محدودیتهایی میباشد. لذا در این مطالعه خوشهبندی بهعنوان ابزاری جایگزین با قابلیتهای متعدد در مطالعات کمی و آمیخته معرفی میگردد. بدین منظور، ابتدا تعریف اجمالی از خوشهبندی ارائه گردیده و سپس مراحل ششگانه اجرای فرایند خوشهبندی(انتخاب متغیرهای خوشهبندی، انتخاب روش خوشهبندی، انتخاب معیار شباهت/تفاوت، انتخاب الگوریتم خوشهبندی، انتخاب تعداد خوشه و بررسی اعتبار و تفسیر نتایج خوشهبندی) توسط دادههای کمی مرتبط با روانشناسی یادگیری ریاضیات بیان میگردد تا ضمن آشنایی بیشتر پژوهشگران حوزهی مطالعات آموزشی و روانشناختی با این ابزار، نتایج جدیدی در زمینهی روانشناسی یادگیری ریاضیات مطرح گردد. نتایج اعمال خوشهبندی بر روی دادهها نشان میدهد که از خوشهبندی میتوان برای بررسی ارتباط متغیرهای مختلف بر متغیر وابسته در مطالعات کمی و شناسایی کاندیداهای شرکت در مصاحبه در مطالعات آمیخته استفاده کرد.