نقش واسطهای ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی
الموضوعات : Psychological Models and Methodsمحمدنور رحمانی 1 , مهدی محمدی 2 , رضا ناصری جهرمی 3 , هادی رحمانی 4
1 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
3 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی نقش واسطهای ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 91- 92 است که شامل 4181 نفر میگردند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، از هر یک از رشتهها، یک کلاس کارشناسی به صورت تصادفی 400 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه خودراهبری یادگیری، پرسشنامه ارزشهای تحصیلی و پرسشنامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودراهبری یادگیری دانشجویان پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ارزشهای تحصیلی آنان و همچنین پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد. ارزشهای تحصیلی دانشجویان نیز پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد و در نهایت ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی نقش واسطهای دارد.
