نقش واسطهای ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی
الموضوعات :محمدنور رحمانی 1 , مهدی محمدی 2 , رضا ناصری جهرمی 3 , هادی رحمانی 4
1 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
2 - استادیار بخش مدیریت و برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
3 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز
4 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
الکلمات المفتاحية: خودراهبری یادگیری, ارزش تکالیف, ارزش نمره, کیفیت عملکرد,
ملخص المقالة :
هدف کلی از انجام این تحقیق، بررسی نقش واسطهای ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای گروه علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در سال تحصیلی 91- 92 است که شامل 4181 نفر میگردند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، از هر یک از رشتهها، یک کلاس کارشناسی به صورت تصادفی 400 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل سه پرسشنامه خودراهبری یادگیری، پرسشنامه ارزشهای تحصیلی و پرسشنامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که خودراهبری یادگیری دانشجویان پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ارزشهای تحصیلی آنان و همچنین پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد. ارزشهای تحصیلی دانشجویان نیز پیشبینی کننده مثبت و معنیدار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشد و در نهایت ارزشهای تحصیلی در رابطه بین خودراهبری یادگیری دانشجویان و ادراک آنان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی نقش واسطهای دارد.
محمدی، مهدی، ناصری جهرمی، رضا، زاهدی، حمیده و معینی شهرکی، هاجر (1391). ارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از کیفیت مسئولیت های اساتید، برنامه درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه. فصل نامه پژوهش های برنامه درسی دانشگاه شیراز، زیرچاپ.
وکیلیان، محمد. (1387). مهارت های زندگی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
Arendt, C. S., Cawley, P., Buhler, A. V., Elbarbry, F., & Roberts, S.C. (2010). Learning Bridge: Curricular Integration of Didactic and Experiential Education. American Journal of Pharmaceutical Education, 74(3): 48- 55.
Ari Bader, N., Lotze, T., & Furr, D. (2011). A Comparison of the Effects of Nine Activities within a Self-Directed Learning Environment on Skill-Grained Learning. Proceedings of the 15th International Conference on Artificial Intelligence in Education – June 2011.
Anderson, L. W., & Bourke, S. F. (2000). Assessing Affective Characteristics in Schools (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Bandura, A. (1997). Self-Efficacy: The Exercise of Control. New York: W. H. Freeman.
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator- mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology. 51(6): 1173- 1182.
Chou, P. N. (2008). Exploratory Study of the Relationship between Self-Directed Learning and Academic Performance in a Web-Based Learning Environment. Online Journal of Distance Learning Administration, 11 (1).
Darby, J. (2011). The Effects of the Elective or Required Status of Courses on Student Evaluations. Journal of Vocational Education and Training, 58 (2): 19-29.
DeWall, C. N., Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2008). Satiated with Belongingness? Effects of Acceptance, Rejection, and Task Framing of Self Regulatory Performance. Journal of Personality and Social Psychology, 95: 1367 – 1382.
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, Values, and Academic Behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and Motivation: Psychological and Sociological Approaches (pp. 75 – 146). San Francisco: Freeman.
Feather, N. T. (2010). Values, Valences, and Course Enrollment: Testing The Role of Personal Values within an Expectancy-Value Framework. Journal of Educational Psychology, 80 (13): 381 – 391.
Fisher, M., King, J., & Tague, G. (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Education Today, 12 (2): 156- 166.
Greenwald, A.G., & Gillmore, G. M. (1997). Grading Leniency is a Removable Contaminant of Student Ratings. American Psychologist, 52 (3): 1209- 1211.
Harley, D., Earl-Novell, S., Arter, J., Lawrence, S., & King, J (2006). The Influence of Academic Values on Scholarly Publication and Communication Practices. Research & Occasional Paper Series, 13 (6): 1- 13.
Hattie, J. (2010). Visible Learning. A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London: Routledge.
King, J., Harley, D., Earl-Novell, S., Arter, J., & Lawrence, S. (2006). Scholarly Communication: Academic Values and Sustainable Models. 27 July 2006, http://cshe. berkeley. edu/ publications/ publications.php? id=23 (06 April 2014).
Morris, L. S. (1995). The Relationship between Self-Directed Learning Readiness and Academic Performance in a Nontraditional Higher Education Program. Unpublished doctoral dissertation. The University of Oklahoma, Norman, OK.
Mizer, M. M. (1975). Differences between Educationally Active and No educationally Active Older Adults in Reading, Interpersonal Values, and Life Satisfaction. Doctoral Dissertation, Arizona State University.
Owen, V. (2011). Extending the Cross-Cultural Validity of the theory of Basic Human Values with a Different Method of Measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32 (4): 519–542.
Paulsen, M. B. (2011). Evaluating Teaching Performance. New Directions for Institutional Research,114: 5-18.
Pintrich, P. R., Smith, D., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (2011). Reliability and predictive validity of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Educational and Psychological Measurement, 53, 810 – 813.
Pittman, L. D., & Richmond, A. (2011). University Belonging, Friendship Quality, and Psychological Adjustment During the Transition to College. Journal of Experimental Education, 76 (2): 343 – 361.
Radnitzer, K. (2010). Emotional Intelligence and Self-Directed Learning Readiness among College Students Participating in a Leadership Development Program. Journal of Leadership Development, 12 (8): 124-130.
Tagomori, H; & Bishop, L. (2011). A Content Analysis of Evaluation Instruments Used for Student Evaluation of Classroom Teaching Performance in Higher Education, Paper presented at the Annual Meeting of the American Education Research Association, 2011, New Orleans.
Theal, M. (2002). Faculty Evaluation. In: Forest, J., & Kinser, K. (editors). Higher education in the United States: An encyclopedia. Santabarbara: ABC-CLIO.
Wachtel, H. K. (2008). Student Evaluation of College Teaching Effectiveness: A Brief Review. Assessment and Evaluation in Higher Education Journal, 23(2): 191-212.
Webster, A. (2009). Reframing Professional Development through Understanding Authentic Professional Learning. Review of Educational Research, 79(2): 702-739.
Wentzel, K. R. (2005). Peer Relationships, Motivation, and Academic Performance at School. In A. J. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of Competence and Motivation. New York: Guilford Press.
Wigfield, A., & Eccles, J. S. (2000). Expectancy-Value Theory of Achievement Motivation. Contemporary Educational Psychology Journal, 25 (17): 68 – 81.
Yuan, H. B., Williams, B. A., & Fang, J. B. (2011). Chinese Baccalaureate Nursing Students' Readiness for Self-Directed Learning. Nurse Education Today. 8 (2): 61-70.
Zoller, V. (1992). Faculty Teaching Performance Evaluation in Higher Education: Issues and Implications. Science Education, 76(6): 673-84.
_||_