ارائه الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان
الموضوعات :مهدی محمدی 1 , فهیمه کشاورزی 2 , الهام حیدری 3
1 - دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی.
2 - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز.
3 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز.
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, فرسودگی تحصیلی, کیفیت محیط دانشگاه, انسجام تحصیلی, انسجام اجتماعی,
ملخص المقالة :
هدف کلی از انجام این پژوهش ارائهی الگوی علّی کیفیت محیط دانشگاه، انسجام تحصیلی و اجتماعی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان در دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 91- 92 بوده که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، 289 نفر انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامهی ارتباطات دانشگاه و دانشکده، پرسشنامهی فرسودگی تحصیلی، پرسشنامهی انسجام تحصیلی و زیرمقیاس انسجام اجتماعی از پرسشنامهی تجارب دانشجویان دانشکده بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد کهکیفیت محیط دانشگاه پیشبینیکنندهی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی و همچنین پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار انسجام تحصیلی و اجتماعی دانشجویان میباشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی با کنترل کیفیت محیط دانشگاه، پیشبینیکنندهی منفی و معنادار فرسودگی تحصیلی دانشجویان میباشد. انسجام تحصیلی و اجتماعی نقش واسطهای در ارتباط بین کیفیت محیط دانشگاه و فرسودگی تحصیلی دانشجویان دارد. بر این اساس میتوان گفت که محیط دانشگاه نمیتواند بهطور مستقیم موجب فرسودگی دانشجویان گردد. زمانی که کیفیت محیط دانشگاه در جنبههای مختلف به نحو احسن حفظ شود، زمینهی ایجاد انسجام در دانشجو فراهم میگردد. بر اساس نتایج فوق، الگوی علی مورد نظر تایید گردید.