ابعاد خودکارآمدی نوجوانان درگونههای مختلف خانواده در مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی تحصیلی, مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده, خودکارآمدی اجتماعی, خودکارآمدی عاطفی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ابعاد خودکارآمدی(تحصیلی، اجتماعی، هیجانی و خلاق) نوجوانان در گونههای مختلف خانواده در مدل بافتنگر فرآیند و محتوای خانواده بود. نمونه پژوهش حاضر شامل 590 دانشآموز پایه اول تا سوم دبیرستان(282 پسر و 308 دختر) در شهر شیراز بود که به شیوه خوشهای چندمرحلهای تصادفی در سال تحصیلی 93-1392 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها پرسشنامه ابعاد خودکارآمدی موریس، پرسشنامه خودکارآمدی خلاق کارووسکی و دو مقیاس خودگزارشی فرآیند و محتوای خانواده سامانی مورد استفاده قرار گرفت. به منظور مقایسه گونههای مختلف خانواده(سالم، مشکلدار محتوایی، مشکلدار فرآیندی و ناسالم) از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره(MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که گونههای خانواده اثر معناداری بر خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی و خودکارآمدی عاطفی دارند، اما گونههای خانواده اثر معناداری بر خودکارآمدی خلاق نوجوانان نشان نداد. همچنین یافتهها روشن ساخت که فرزندان خانوادههای سالم دارای بیشترین میزان خودکارآمدی تحصیلی، اجتماعی و عاطفی هستند. در مقابل، فرزندان خانوادههای ناسالم دارای کمترین میزان خودکارآمدی تحصیلی و اجتماعی و فرزندان خانوادههای مشکلدار محتوایی کمترین میزان خودکارآمدی هیجانی را دارا هستند